چرا باید اجازه داد در دستگاههای دولتی برخی خانمهای کارمند مهمترین وظیفه خود را بزک کردن بدانند؟

از (۴) مصوبه مجلس بعد از انقلاب درمورد حجاب، (۳) مورد آن مربوط به الزام رعایت حجاب توسط کارمندان دولت بوده است. چرا باید اجازه داد در بعضی دستگاهها و شرکتهای دولتی تعدادی از خانمهای کارمند مهمترین وظیفه و مسؤولیت خود را بزک کردن و ظاهر خود را به رخ مراجعین کشاندن بدانند؟

نطق مورخ ۸۴/۶/۹ مرحوم یحیی زاده:

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض تسلیت بمناسبت شهادت حضرت امام کاظم (علیه‌السلام) وگرامیداشت یاد و راه شهیدان رجایی و باهنر و تبریک عید سعید مبعث، مواردی را یادآور می‌شود:

۱ ـ رئیس دولتی که در رقابتی ترین و سالم‌ترین انتخابات بعد از انقلاب و با رأی قاطع مردم برگزیده شده بود با تکیه بر باورهای خود (۲۱) نفر را بعنوان اعضاء دوازدهمین کابینه به مجلس معرفی کرد. مجلس هفتم نیز در طولانی‌ترین و پرشورترین رأی اعتماد کابینه بدون توجه به عملکرد شش مجلس قبلی در رأی اعتماد به (۹) کابینه پیشین و فارغ و خارج از همه بازیهای سیاسی و دستورات فراکسیونی به آنچه که بین خود و خدا وظیفه خود تشخیص می‌داد عمل کرد. قطعاً جلسه علنی یکصد و سی و نهم مجلس هفتم برگ زرینی از کتاب افتخارات مجلس هفتم خواهد بود که آیندگان نیز هرگز آنرا از یاد نخواهند برد. امیدوارم با این عملکرد اصولگرایانه کسانی‌که نگران یک‌ دست شدن دولت و مجلس بودند از نگرانی درآمده و انتظار دارم افرادی که چهار روز بحث جدی مجلس پیرامون کابینه را یک نمایش می‌دانستند از مردم عذرخواهی کنند.

۲ ـ به رئیس‌جمهور تحول‌خواه و عدالت‌جو متذکر می‌گردم که شاید برای ایجاد تحول، لازم باشد چهره‌های جدید مسؤولیت‌های کابینه را بعهده گیرند، شاید برای تعمیم و تعمیق اصلاح مدیریتی واجب باشد بسیاری از مدیریتهای سطوح میانی و پایینی نیز تغییر کند ولی حتماً برای جلوگیری از هدر رفت فرصتها و برای پیشگیری از توقف فعالیتها لازم است حداقل در سطح کلان هر وزارتخانه یکی، دو نیروی مجرب و متعهد را نگهداشت تا چرخ اداره مملکت متوقف نگردد.

۳ ـ با همه تلاشهای گسترده دولتهای پیشین و زمینه‌های فراوانی که برای ترقی و توسعه کشور فراهم گردیده ولی باز هم مشکلات زیادی وجود دارد که باید بدنبال هر چه سریعتر آنها بود.

بیش از (۴) میلیون نفر بیکار، نزدیک به (۱۱) میلیون نفر زیر خط فقر، (۴) میلیون معتاد، (۳۹) میلیارد دلار بدهی خارجی که (۱۳) میلیارد آن امسال باید بازپرداخت گردد، کسری (۱۰) میلیارد دلاری بودجه ۸۳ و چندین میلیارد دلاری ۸۴، (۲۳) هزار میلیارد تومان بدهی دولت و شرکتهای دولتی به بانکها، تورم (۱۵/۹) درصدی، سود بانکی (۱۶) درصدی از جمله این مشکلات است.

ولی دولت اگر تصمیم گرفته است این مشکلات را برطرف نموده و تحول و عدالت ایجاد کند لازم است از همین امروز بفکر اصلاح بودجه سالانه باشد تا وقتی آنهمه پول سرگردان در بودجه وجود داشته باشد تا هنگامیکه نظام بودجه‌ریزی در کشور مبتنی بر چانه‌زنی باشد تا زمانیکه نظام هماهنگ پرداخت یک شوخی باشد، بگونه‌ ای که گاهی در یک دستگاه دو نفر با مدرک مساوی و سوابق استخدامی و خدمتی کاملاً یکسان، نسبت دریافتی (۱) به (۴) داشته باشند و اصلاً جای دوری نرویم برای همین کارمندان مجلس خودمان (۵) نوع پرداختی وجود دارد که گاهی یکی بیش از پنج برابر دیگری دریافت کند، عدالت بیش از یک خواب و خیال نیست! بنابراین اصلاح بودجه را آغاز کنید تا دیگر هیچ کجای ایران، ایران‌تر و هیچ ایرانی، ایرانی‌تر نباشد.

۴ ـ رئیس‌جمهور انقلابی و دانشمند استحضار دارند که مهمترین دغدغه کسانیکه ایشان را برگزیده‌اند دغدغه دینی و فرهنگی بود، والا مردم حتماً به کسانیکه وعده پرداخت مبالغی بصورت ماهانه یا پرداخت سهام داده بودند، رأی می‌دادند.

بنابراین اهتمام به علاج نابسامانی و ناهنجاری فرهنگی از مهمترین وظایف کاری این دولت است. البته این را هم اذعان داریم که مقوله فرهنگ و مسائل دینی، مقوله‌ای فرابخشی و بسیار پیچیده است ولی دولت نیز در این ارتباط وظایفی بعهده دارد که نمی‌تواند نادیده بگیرد. شاید یکی از مهمترین وظایف، تغییر رویکرد دولت از کمیت‌گرایی به کیفیت‌گرایی در حوزه نشر، فیلم، سینما و گردشگری است.

مهم دیگر، بها دادن و سامان بخشی تشکلهایی است که هرچند اسماً غیردولتی و غیر حزبی بودند ولی بعضاً دولتی‌ترین و حزبی‌ترین فعالیتها را بعهده داشته و میلیشیای بعضی از احزاب سیاسی در داخل و «فعال مایشاء» در بعضی از اجلاسهای خارجی بودند. باید ضمن حمایت بیشتر از بعضی ازN.G.O ها که فعالیتهای قابل قبولی انجام دادند به دختران و پسران جوان عزیزی که سالها در بعضی دیگر این مجموعه‌ها موردتحقیر و استخفاف قرار گرفتند بها داد و به آنها عزت بخشید تا آنها نیز بتوانند نقش اصولی و اساسی خود را ایفاء کنند.

البته در کنار آن لازم است از آنهمه تشکل دینی و هیأت اصیل موجود که واقعاً غیردولتی بوده و از دل جامعه جوشیده و البته در این سالهای اخیر مغفول، مطرود و مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند حمایت گردد تا با استفاده از همه این پتانسیلها بزودی شاهد رفع بعضی از این نا بسامانیهای فرهنگی باشیم.

والسلام علیکم و رحمه‌ الله و برکاته

حواشی این نطق برگرفته از دفتر هفتم:

السلام علیک یا معذب فی قعر السجون و ظلم المطامیر ذی‌الساق المرضوض

عجیب است! مجلس، دور هفتم خود را سپری می‌کند، جدّ من نیز امام هفتم است، امروز چهارشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۴، ۲۵ رجب ۱۴۲۶ هست و دقیقاً روز شهادت امام هفتم علیه‌السلام است! و از همه اینها جالب تر، هرچه از اوایل هفته به فکر آن بودم دفتر ششم را حداکثر تا آخرین جلسه این هفته، جلسه امروز داشته باشم ولی فایده نکرد و دفتر ششم دیروز تمام شد، پس شروع دفتر هفتم از نماینده مجلس هفتم، در روز شهادت جدّش امام هفتم خواهد بود!

یا باب‌ الحوائج، یا جدّاه کمکی کن تا در طیّ این دفتر، بهتر از قبل وظیفه را انجام دهم! من که با این اتفاقات خیلی امیدوار شده‌ام! خدا کند آنچه که من به دنبالش هستم، نصیب و روزی من گردد آن هم در طیّ همین دفتر!

یک نکتۀ جالب دیگر!

آخرین نطق ۵ دقیقه‌ای من ۸۴/۳/۱۰ (چهارشنبه) انجام شده بود و قانوناً از ۵/۱۰ می‌توانستم برای نطق مجدّد ثبت‌‌ نام کنم، از آن روز هر روز آمدم ولی هیچ خبری نشد! ولی بالاخره بعد از حدود یک ماه امروز چهارشنبه ۸۴/۶/۹ ، قرعه به نامم افتاد.

————————
نطق مورخ ۸۵/۶/۷ مرحوم یحیی زاده:

بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم

با تبریک فرا رسیدن ماه شعبان، شهر النبی در سال پیامبر اعظم و اعیاد شعبانیه و نیز گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، مواردی را یادآور می‌شوم:

۱ ـ یکسال از عمر دولت نهم گذشت. دولتی که در کارنامه یکساله خود افتخارات زیادی بجای گذاشته است. احیای مجدد ارزشهای انقلاب، کاهش تنشهای سیاسی، فعال نمودن دیپلماسی خارجی، توجه به مناطق محروم، جلوگیری از حیف و میل بیت‌المال و بریز و بپاشها، مقابله جدی با تجمل‌گرایی مسؤولان و گسترش فرهنگ ساده‌زیستی و حضور بی‌سابقه در میان مردم همه و همه از توفیقات دولت کاری و موفق احمدی‌نژاد طی یکسال گذشته است.

با همه اینها رئیس‌جمهور محترم حتماً فراموش نکرده‌اند مهمترین دلیل تغییر رویکرد مردم و انتخاب ایشان از بین گزینه‌های مطرح، دغدغه فرهنگی مردم بود. هرچند در این راستا دولت عزم و اراده خوبی داشته است که حتی در این بخش نیز مورد تأیید فی‌الجمله مقام معظم رهبری در روز گذشته قرار گرفت، ولی نمی‌توان فقدان تحول در این مهم را انکار کرد. نه در سیاستگذاری، نه در برنامه‌ریزی، نه در بودجه‌ریزی و نه در سطح جامعه چیز محسوسی دیده نمی‌شود.

هنوز هم سینمای کمیت‌گرای ما دچار مشکلات اساسی است، هنوز هم بعضی از مطبوعات ما در فرم و محتوا نتوانسته‌اند خود را با هنجارهای اجتماع وفق دهند، هنوز هم فرهنگ تکریم خود را نشان نداده است و بالاخره هنوز هم کوچه و خیابان، آموزشگاه و دانشگاه، پارک و بوستان، مترو و فرودگاه، فروشگاه و نمایشگاه، اداره و کارخانه از مظاهر زشت بدحجابی غوغا می‌کند.

می‌پذیریم که مسأله رعایت حجاب و پوشش مناسب زن و مرد، آمرانه و حاکمانه و دستوری محقق نمی‌شود. قبول داریم که کار فرهنگی به ابزار فرهنگی نیاز دارد و معتقدیم که با زور و چماق و سلاح این معضل حل نمی‌شود، ولی می‌پرسیم آیا اصولاً حاکمیت در این مسأله مهم دینی بیش از این مسؤولیتی ندارد؟ می‌خواهیم بدانیم آن همه دستگاههای عریض و طویل با آن همه بودجه در این سالها چه کرده‌اند؟ آیا می‌توانیم باور کنیم آموزش عالی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی به وظایف خود عمل کرده‌اند؟

دوست داریم دولت از خودش شروع کند. دولت و سایر مراکز و دستگاههای حکومتی سالم‌سازی جامعه از ناهنجاریها، مقابله با مظاهر آن از جمله بدحجابی را از خود شروع کنند.

از (۴) مصوبه مجلس بعد از انقلاب درمورد حجاب، (۳) مورد آن مربوط به الزام رعایت حجاب توسط کارمندان دولت بوده است. چرا باید اجازه داد در بعضی دستگاهها و شرکتهای دولتی تعدادی از خانمهای کارمند مهمترین وظیفه و مسؤولیت خود را بزک کردن و ظاهر خود را به رخ مراجعین کشاندن بدانند؟ چرا باید مظهر و نماد کار فرهنگی نمایشگاه کتاب، محل ابراز وجود بعضی غرفه‌داران آرایش‌کرده و تماشاگران هم‌سنخ آنها باشد؟ تا چه زمان باید اختلاط دختر و پسر در برنامه های بصری رسانه ملی و ارائه سریالهای خانوادگی با حذف یا کمرنگ کردن اصول شرعی توأم باشد؟ چرا دولت قاطعانه با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان پوششهای نامناسب برخورد نمی‌کند؟ چرا در (۱۵۰۰۰) پوشاک‌فروشی و (۲۰۰۰) مانتوفروشی تهران کمتر لباس مناسب دیده می‌شود؟

۲ ـ از رئیس‌جمهور دلسوز که خود بدنبال ارزیابی وزراء هستند، استدعا دارم در مورد کفایت وزیران با مجلس نیز مشورت نموده و پس از آن بدون هیچگونه درنگی دو، سه وزیری که به دلایلی نتوانسته‌اند خود را با سیاستهای کلان کشور، چشم‌انداز (۲۰) ساله، برنامه پنجساله و بودجه سالانه وفق دهند، با احترام کنار گذارده و با معرفی افراد جدید به مجلس از این طریق نیز به مجلس کمک کند.

۳ ـ از ریاست محترم مجلس استدعا دارم پرونده باغ قلهک را به رئیس دیوان محاسبات داده تا نسبت به بازپس‌گیری این باغ (۲۰) هکتاری (۴۰۰) میلیارد تومانی که (۱۴۹) سال در اختیار سفارت انگلیس بوده است اقدام نمایند و این خواسته ملت را هرچه سریعتر تأمین نمایند.

۴ ـ استان یزد، استان کویری و کم‌آب امسال نیز برای چندمین سال پیاپی دچار خشکسالی و سرمازدگی شده است که طبق بررسی کارشناسان دولت، مجموع خسارات سال جاری این استان در سال جاری بالغ بر (۲۱۱) میلیارد تومان است. استدعا دارد رئیس‌جمهور دستور دهند هرچه سریعتر بودجه‌های مرتبط توزیع شده و رعایت عدالت نیز بین استانها محقق شود.

والسلام‌ علیکم و رحمه‌الله و برکاته

منبع:پایگاه اطلاع رسانی مرحوم یحیی زاده