آقای صالحی! صادق‌باشید! با برجام ۲۰۰سال دیگر هم به ۱۹۰هزار سو نمی‌رسیم!

با توجه به اینکه محاسبات صورت گرفته به صورت خوشبینانه و بر اساس قیود مصرح در بند ۶۳ ضمیمه اول برجام انجام شده، لازم است دکتر صالحی با شفافیت بیشتری به این سؤال پاسخ دهند که با چه فرمول و چگونه در ۱۵ سال آینده به توان غنی سازی ۱ میلیون سو دست خواهیم یافت؟!

یکی از اهداف مسئولان در موضوع مذاکرات هسته‌ای تأمین ۱۹۰ هزار سو (نیاز نیروگاه برق هسته ای) بوده است. یک سال قبل نیز مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند:

«هدف آن‌ها (آمریکا) این است که در موضوع ظرفیت غنی‌سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند، البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند (که ۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم)، در حالیکه به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.» ۱۶/۴/۹۳

نیاز به تأمین ۱۹۰ هزار سو البته یک نیاز فوری نیست بلکه حداقل تا ۸ سال دیگر سوخت نیروگاه بوشهر توسط روسیه تأمین می‌شود (طبق قرارداد). بنابر این مساله تأمین سوخت بوشهر برای سالهای بعد ضرورت خواهد داشت.

35074915ec64c9

– دکتر صالحی تاکنون در چند نوبت از جمله در صدا و سیما، تحقق این خواسته نظام در سند برجام را به عنوان یکی از دستاوردهای برجسته تیم مذاکره کننده مطرح نمودند. ایشان حتی پا فراتر نهاده و مدعی شدند که تا ۱۵ سال آینده کشور با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته آی آر ۸ به توان غنی سازی ۱ میلیون سو خواهد رسید (۱۹۰ هزار سو که جای خود دارد).

– با توجه به مطالب صریح بند ۶۳ ضمیمه اول برجام، این اظهارات دکتر صالحی و تحقق خط قرمز مدنظر مقام معظم رهبری محل تأمل است. بر اساس این بند ایران از سال هشتم بعد از توافق (سال ۱۴۰۲) تا دو سال بعد قادر به ساخت سالانه ۲۰۰ سانتریفیوژ (IR۶) و (IR۸) خواهد بود. البته این سانتریفیوژها نباید دارای روتور باشند. تا اینجا مشکلی ندارد؛ اما ادامه عبارات این بند بسیار تأمل بر انگیز است. ایران متعهد شده تا ابد (نه ۱۰ سال و نه ۱۵ سال و نه ۲۵ سال!) حداکثر سالانه ۲۰۰ سانتریفیوژ بسازد.

متن بند ۶۳ ضمیمه ۱ برجام (ص ۳۴ ترجمه رسمی برجام وزارت خارجه)

550x136ximage002,2810,29.jpg.jetiweb.ic_.1sQfyqIV4F

– بر حسب محدودیت‌های بند فوق اگر توان هر یک از سانتریفیوژهای نسل ۸ را ۲۴ سو بدانیم (گرچه در عمل حداکثر ۱۶ سو است) و از سال هشتم بعد از برجام (سال ۱۴۰۲)، سالانه حداکثر ممکن یعنی ۲۰۰ عدد سانتریفیوژ را بسازیم، آنگاه (با توان سالانه ۴۸۰۰ سو) بعد از ۴۰ سال به توان ۱۹۰ هزار سو غنی سازی خواهیم رسید و بعد از ۲۰۰ سال به توان ۱ میلیون سو غنی سازی خواهیم دست یافت.

– با توجه به اینکه محاسبات صورت گرفته به صورت خوشبینانه و بر اساس قیود مصرح در بند ۶۳ ضمیمه اول برجام انجام شده، لازم است دکتر صالحی با شفافیت بیشتری به این سؤال پاسخ دهند که با چه فرمول و چگونه در ۱۵ سال آینده به توان غنی سازی ۱ میلیون سو دست خواهیم یافت؟