نشست بررسی تاریخ و فرهنگ رمه داری در ندوشن

به گزارش پایگاه فرهنگی ندوشن مرکز جغرافیای ایران ؛ به منظور بررسی تاریخ و آداب و رسوم رمه داری در ندوشن به همت مؤسسه مردم نهاد اندیشه روشن و با حضور استاد حسین بشارت از راویان فرهنگ عامه و پژوهشگران فرهنگ رمه داری در استان یزد نشستی در روز پنج شنبه ۵ شهریور ماه ۱۳۹۴ […]

به گزارش پایگاه فرهنگی ندوشن مرکز جغرافیای ایران ؛ به منظور بررسی تاریخ و آداب و رسوم رمه داری در ندوشن به همت مؤسسه مردم نهاد اندیشه روشن و با حضور استاد حسین بشارت از راویان فرهنگ عامه و پژوهشگران فرهنگ رمه داری در استان یزد نشستی در روز پنج شنبه ۵ شهریور ماه ۱۳۹۴ رأس ساعت ۱۸ در محل موسسه اندیشه روشن ندوشن برگزار گردید .

نخست ضمن بازخوانی بخشی از کتاب روزها در مورد رمه داری و وابستگی خاندان بشارت با گله داران و تولیدات لبنی آنها در ندوشن استاد حسین بشارت نیز به شیوه های تولید و توزیع لبنیات سنتی ندوشن در گذشته اشاره کرد و سپس با تأکید بر اینکه ندوشن در طول تاریخ بواسطه اینکه کمتر در معرض مهاجرت اقوام دیگر و یا لشکرکشی حاکمان قرار داشت از بسیاری جهات یک منطقه اصیل و دست نخورده است و لذا از حیث مؤلفه های مختلف فرهنگ عامه بسیار غنی است که شاید مهم ترین بخش این فرهنگ عامه «فرهنگ رمه داری» آن باشد.

بنابراین باید پیش از آنکه راویان شفاعی آن از دست بروند آنرا تدوین کرد ، در این میان «گنجینه بشارت» بعنوان یک مؤسسه پژوهشی فرهنگ عامه آمادگی حمایت از تدوین و چاپ این اثر را دارد . این پژوهشگر فرهنگ عامه در ادامه ضمن اشاره به برخی مناسک و آداب ویژه رمه داری ندوشن از ویژگی مهم این مراسم نشاط و شادابی آن دانست که در برخی ایام سال متناسب با تحولات طبیعت برگزار می شده و می تواند مبنای جشنواره های سالانه ای قرار گیرد و در جذب توریست نیز مؤثر باشد . استاد بشارت که به علم رجال و انساب نیز تسلط زیادی دارد ضمن اشاره به بزرگان تاریخ ندوشن از جمله لقمان الدوله ، معتمد الحکما ، شیخ حسین یزدی ، اسلامی ندوشن خطه ندوشن را رجال پرور دانست و تعیین و وقار و بزرگ منشی را از ویژگی های مردم ندوشن تلقی کرد .

از برنامه های جنبی این نشست نیز می توان به ذکر خاطره توسط برخی رمه داران قدیمی و شعرخوانی توسط یکی از فرهنگیان که ناظر به فرهنگ رمه داری بود اشاره کرد .

ramehdari-61