اجرای طرح مطالعاتی شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی در سه محله میبد

مدیر کل راه و شهرسازی استان با اشاره به طرح مطالعاتی شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی در یزد و میبد، گفت: سه محله از شهر میبد که در آن قسمتی از شهیدیه،‌ محله میبد بالا و میبد پایین است، به عنوان محلات دارای اولویت اقدام در این طرح معرفی شدند.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی یزد از افتتاح هفت هزار و ۶۰ واحد مسکن مهر تا پایان سال و انجام اقدامات عمرانی لازم برای اجرای طرح مطالعاتی بافت‌های فرسوده در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، “غلامرضا رضایی” ضمن اعلام این خبر گفت: از مجموع ۲۲ هزار و ۴۶ واحد مسکن مهر در استان یزد، سه هزار و ۷۴۵ واحد مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است.

وی افزود: بیش از ۹ هزار واحد در سال ۹۱ و بیش از پنج هزار واحد در سال ۹۲ افتتاح شده است که هفت هزار و ۶۰ واحد باقی مانده نیز تا پایان سال ۹۴ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی درباره وضعیت حاشیه‌نشینی در استان هم بیان کرد: گسترش نامتناسب جمعیت و رشد کالبدی شهرها با عدم تأمین مسکن مناسب توأم با خدمات پایه مورد نیاز برای گروه‌های کم درآمد از مهم‌ترین مشکلات موجود در این بخش به شمار می‌رود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان با اشاره به طرح مطالعاتی شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی در یزد و میبد، گفت: سه محله از شهر یزد که شامل محلات اسکان(جاده فرودگاه)، حسن آباد و کشتارگاه بوده و سه محله از شهر میبد که در آن قسمتی از شهیدیه،‌ محله میبد بالا و میبد پایین است، به عنوان محلات دارای اولویت اقدام در این طرح معرفی شدند.

وی اضافه کرد: در مجموع مساحت این محلات بالغ بر یک هزار و ۴۰ هکتار است که دارای جمعیتی معادل ۲۸ هزار و ۱۳۸ نفر و تعداد هفت هزار و ۴۰۴ خانوار هشتند، ولی این سکونتگاه‌ها از نظر وضعیت معابر و ساخت و ساز و وضعیت خدمات شهری مانند شبکه آبرسانی و فاضلاب،دارای مسأله و مشکل هستند.

رضایی افزود: از مهمترین اقدامات انجام شده تصویب طرح‌های ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای یزد و میبد در ستاد توانمندسازی بوده که به مراجع و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان نیز ابلاغ شده است.

رضایی برای جلوگیری از گسترش این نوع سکونتگاه‌ها اقداماتی از قبیل آموزش،‌ آگاهی و اطلاع رسانی را ضروری دانست و در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود که برای رشد کیفی محلات موسوم به سکونتگاه‌های غیر رسمی و ارتقای منزلت اجتماعی ساکنان این محلات ضمن تخصیص اعتبارات مناسب ملی و استانی برای افزایش میزان خدمات شهری در این مناطق،‌ نسبت به اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای مشارکت ساکنان در برنامه‌های عمرانی و اجتماعی و فرهنگی نیز مجوز اقدام صادر شود.