توافق وین با اعمال تحریم‌های جدید در موضوعات غیرهسته‌ای، نقض نمی‌شود

کری در بخش دیگری از اظهاراتش صفحه‌ای پرینت گرفته شده از متن یک خبر را در دست گرفت و گفت که در این خبر یکی از اعضای سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) از توافق هسته‌ای دفاع و آن را ضامن عدم دست‌یابی ایران به سلاح دانسته است.

به گزارش فارس، «جان کری»، وزیر خارجه، «ارنست مونیز»، وزیر انرژی و «جک لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ دفاع کردند.

سناتور «باب کورکر»، رئیس‌کمیته روابط خارجی مجلس سنا در ابتدای این نشست به اقدام کنگره برای وضع برخی تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت کنگره هنگام وضع تحریم‌هایی که ایران را پای میز مذاکره کشاند، به قوه مجریه اختیار داد تحریم‌ها را تعلیق و یا کشورها و موسسات را از اجرای آنها معاف کند.

«کورکر»، سپس از اظهارات مقامات دولت آمریکا که گفته‌اند گزینه جایگزین توافق هسته‌ای فعلی جنگ است، انتقاد کرد و گفت که گزینه سوم که توافق بهتر با ایران است، نیز وجود دارد.

وی دولت ایران را «سرکش» خواند و از چشم‌انداز موجود در سند وین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد و گفت مطابق این توافق، ایران به میلیاردها دلار درآمد دست پیدا خواهد کرد.

«کورکر» در ادامه خاطرنشان کرد موضوع ابعاد احتمالی برنامه هسته‌ای ایران یا PMD هیچ تأثیری بر رفع تحریم‌ها علیه این کشور نخواهد داشت.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا از عدم تحویل سند مربوط به توافقات محرمانه بین ایران و آژانس به کنگره نیز انتقاد کرد.

«باب کورکر» خطاب به «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا گفت: «ایران در این توافق شما را سرکیسه کرده است.»

پس از اظهارات «کورکر» سناتور «بن کاردین»، نماینده ارشد دموکرات مدعی شد واشنگتن در توافق هسته‌ای به دستاوردهایی فراتر از مولفه‌های چارچوب لوزان دست یافته است.

این سناتور ارشد بر نقش ایران در امنیت آمریکا در منطقه تأکید کرد و گفت: «این یک توافقنامه خیلی مهم است.»

وزیر خارجه آمریکا در ابتدای سخنان خود به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در گذشته اشاره کرد و گفت که زمان گریز هسته‌ای قبلاً برای ایران بین ۲ تا ۳ ماه بود اما با توافق فعلی به یک سال افزایش یافته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا انتقاداتی که معتقدند توافقی بهتر با ایران امکان‌پذیر بوده را رد کرد و با بیان اینکه امکان عقد توافقی با ایران که منجر به تسلیم این کشور بشود وجود ندارد، گفت: «تسلیم ایران، خیالبافی است، ساده و صریح بگویم.»

وزیر خارجه آمریکا بهترین راه حل برای جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران را مهار این برنامه با توافق هسته‌ای خواند.

کری همچنین گفت: « واقعیت این است که ایران به دانش چرخه سوخت هسته‌ای دست یافته، چه این را دوست داشته باشیم و چه خیر؛ و دانش را نمی‌توان بمباران کرد یا با تحریم از بین برد.»

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش با خاطرنشان کردن اینکه تحریم‌ها نتوانسته جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد، گفت: «اگر ما به سمت فسخ این توافق قدم برداریم، جهان با ما هم‌قدم نخواهد شد.»

کری خاطرنشان کرد در صورتی که توافق فعلی رد شود ایران با سرعتی دو برابر سرعت قبلی برنامه هسته‌ای خود را پیش خواهد برد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و انجام اقدامات مخرب در خاورمیانه گفت که «برنامه‌های گسترده‌ای» برای مهار این اقدامات و فعالیت‌های ایران دارد. او علاوه بر این از ادامه فشار بر ایران برای آزادی افرادی که «اتباع آمریکایی زندانی در ایران» خواند، خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد با اعمال تحریم‌های جدید غیر هسته‌ای، توافق نقض نمی‌شود.

کری مدعی شد بسیاری از مفاد توافقنامه هسته‌ای با ایران با گذشت زمان منقضی نمی‌شوند. او تأکید کرد از آنجا که ایران عضو پیمان ان‌پی‌تی است برخی از این مفاد، ابدی هستند.

وزیر خارجه آمریکا گفت توافق با ایران تنها به مسئله هسته‌ای محدود بوده چرا که مذاکره‌کنندگان می‌دانستند در صورتی که وارد مباحث دیگر شوند، بر سر هیچ مسئله‌ای توافق حاصل نخواهد شد.

کری تأکید کرد واشنگتن با کشورهای حاشیه خلیج فارس، همکاری گسترده‌ای برای محدود کردن توان هسته‌ای ایران خواهد داشت.

وی در انتقاد از کسانی که ایران را با کره شمالی مقایسه می‌کردند گفت ایرانی‌ها مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را داشتند اما همانند این کشور آزمایش اتمی انجام ندادند.

«کری» گفت ایران از اعضای ان‌پی‌تی است اما کره شمالی از این معاهده خارج شده است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد کشورهای حاشیه خلیج [فارس] هم از مفاد توافق وین استقبال کرده‌اند و آن را دارای مولفه‌های لازم برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی دانسته‌اند.

کری در بخش دیگری از اظهاراتش صفحه‌ای پرینت گرفته شده از متن یک خبر را در دست گرفت و گفت که در این خبر یکی از اعضای سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) از توافق هسته‌ای دفاع و آن را ضامن عدم دست‌یابی ایران به سلاح دانسته است.

کری در ادامه گفت: «فکر کنم حداقل او ساده‌لوح نبوده باشد.»

وزیر انرژی آمریکا نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران را برای واشنگتن و متحدان این کشور «خوب» توصیف کرد و افزود این توافق، ایران را از توانمندی هسته‌ای دور کرده است.

وزیر انرژی آمریکا خاطرنشان کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند پس از اطلاع‌رسانی ۲۴ روزه قبلی به تمامی «سایت‌های مشکوک» ایران دسترسی داشته باشد.

مونیز در بخش دیگری از اظهاراتش پس از بیان اینکه این توافق بر اعتماد مبتنی نیست، گفت: «می‌توانم به شما اطمینان بدهم که این توافقی نبود که ایران می‌خواست.»

وزیر انرژی آمریکا اضافه کرد ایران ذیل توافق فعلی، سانتریفیوژهای کمتری خواهد داشت.

مونیز در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد در صورت حمله رژیم صهیونیستی به ایران،واشنگتن حامی ایران نخواهد بود.

جک لو: ایران به ۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌هایش دسترسی خواهد داشت.

وزیر خزانه‌داری آمریکا تحریم‌ها اعمال‌شده علیه ایران را «موثرترین نظام تحریم‌ها» در تاریخ خواند و گفت: «ایران به یک چاله اقتصادی عمیق افتاده که بیرون آمدن از آن سالها طول می‌کشد.»

«لو» نیز مانند جان کری، تلاش برای دستیابی به تسلیم گسترده‌تر این را «اشتباه» خواند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از مرزهای این کشور ۱۰۰ میلیارد دلار است که تهران با توافق فعلی به ۵۰ میلیارد دلار از آن دسترسی خواهد داشت.

جک لو همچون دیگر مقامات آمریکایی مدعی شد که «همین تحریم‌ها بود که توانست پس از سال‌هاف ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و برنامه هسته‌ای آنها را به عقب براند.»

وی افزود: «پول‌هایی که بناست پس از توافق وارد ایران شود، در حقیقت پول‌های خود این کشور است که بلوکه شده ولی تأکید می‌کنم که تا وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجرای تعهدات ایران را تأیید نکند، کاهش تدریجی تحریم‌های ایران آغاز نخواهد شد.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا که سرپرست نهاد آمریکایی وضع‌کننده و ناظر بر تحریم‌های ایران است در ادامه گفت: «هیچ یک از تحریم‌های ایران به صورت فوری برداشته نمی‌شود بلکه این روندی تدریجی خواهد بود … علاوه بر این تحریم‌های مربوط به حقوق‌بشر و حمایت ایران از تروریسم کماکان برجای خود باقی خواهد بود و حتی می توانیم در این دو حوزه، تحریم‌های جدیدتری هم اعمال کنیم.»

لو ادامه داد: «مطمئناً ما در خصوص رفتار حقوق‌بشری ایران و حمایت این کشور از تروریسم، نگرانی‌هایی داریم ولی اگر در این مرحله از مذاکرات، بخواهیم به خاطر نگرانی‌های غیرهسته‌ای خود، تحریم‌هایی را که به دلائل هسته‌ای اعمال شده‌اند را ادامه دهیم، جامعه جهانی این امر را قبول نخواهد کرد.»