نظر موسوی خوئینی‌ها درباره رابطه با آمریکا

سوالی از مردم وجوابی از سید محمد موسوی خوئینی ها(پدر خوانده اصلاح طلبان) در مورد مذاکره با آمریکا سوال: واقعا جای بسی خوشحالی است که بحث آمریکا را منطقی مطرح می کنیداما می خواهم بگویم اگر من وامثال من موافق این رابطه هستیم دلیل داریم که همان مشکلات اقتصادی وتحریم ها ومحدودیت هاست ،من نمیگویم […]

سوالی از مردم وجوابی از سید محمد موسوی خوئینی ها(پدر خوانده اصلاح طلبان) در مورد مذاکره با آمریکا

سوال:

واقعا جای بسی خوشحالی است که بحث آمریکا را منطقی مطرح می کنیداما می خواهم بگویم اگر من وامثال من موافق این رابطه هستیم دلیل داریم که همان مشکلات اقتصادی وتحریم ها ومحدودیت هاست ،من نمیگویم رابطه با آمریکا خوب است یابد،اما چگونه میتوان مشکلات اقتصادی را حل کرد؟

پاسخ جناب موسوی خوئینی ها:

مشکل از همین جا شروع می شود که می خواهیم مشکلات اقتصادی را با نگاه به خارج –آن هم آمریکا-حل کنیم.کدام نشانه ودلیل وجوددارد که باور می کنید آمریکا، ایرانی اسلامی وآباد ومقتدر از نظر اقتصادی می خواهد؟حل مشکل اقتصادی ضروری است وهمه مسئولان دلسوز در پی حل آن هستند ولی حل این مشکل در گرو برقراری رابطه با آمریکا نیست.آری قبول داریم که یکی از مهمترین راه های حل مشکل اقتصادی روی آوردن به تولید وجلوگیری از اشاعه فرهنگ دلالی وواسطه گری است ولی تغییر چنین ساختار بیماری در گرو برقراری رابطه با آمریکا نیست. سیاستمداران آمریکایی نه تنها در پی حل مشکل اقتصادی ایران نیستند، بلکه یکی از آنان صریحا اعلام کرد که باید ریشه ملت ایران را خشکاند وهیچ یک از مقامات آمریکایی نیز این سخن را تکذیب نکردونگفت که صرفا یک نظر شخصی بوده است.این نشان میدهد که آن طرز تفکرنسبت به ایران در درون حاکمیت آمریکا ریشه دارد. چرادر زمان شاه این سخن را نمی گفتند؟چون شاه مطیع آمریکا بود.چون شاه حافظ منافع آمریکا در منطقه بود چون شاه پنجاه هزار مستشار آمریکا را در ایران وبر ارتش ایران مسلط کرده بود وسالیانه صد ها میلیون دلار از درآمد های ایران را به همین مستشاران می داد. ولی همین که ملت ایران انقلاب کردوخود را از وابستگی به امریکا نجات داد، می گویند بایدریشه ایران راخشکاند. چرا به خاطر اصابت موشک به سفارت چین در یوگسلاوی وکشته شدن چند چینی، رئیس جمهور آمریکا رسما ازچین عذر خواهی می کند؟ ولی با زدن موشک به هواپیمای مسافربری ایران وکشتن فجیع سیصد ایرانی بی دفاع، نه تنها عذر خواهی نکردند بلکه بدتر ازآن عمل کردند وبه فرمانده ناو جنگی خود مدال افتخار دادند؟ جز این است که رهبران آمریکا احترامی برای ملت ما قائل نیستند؟ آیا باز هم فکر می کنیم حل مشکل اقتصادی ما در گرو برقراری رابطه با آمریکا است؟

خلاصه حرف ما این است که برای توجیه برقراری رابطه با آمریکا در پی دلائل دیگر باشید واگر این رابطه را کلید حل مشکلات بدانیم خطر بزرگش این است که به سراغ راه حل های واقعی نمی رویم وخدای نخواسته روزی می رسد که هم با آمریکا رابطه برقرار کرده ایم واز غرور ملی خود چشم پوشیده ایم وهم عزت اسلامی خود را نادیده گرفته ایم وباز هم مشکلات اقتصادی همچنان پابرجاست.

منبع:ستون”الوسلام” روزنامه سلام- سال۷۷