دیدار اعضای موسسه فرهنگی سراج میبد با آیت‌الله اعرافی +گزارش تصویری

ایشان با اشاره به اینکه موسسه ای مانند سراج، یک موسسه مردم نهاد است و به نوعی کار طلبگی محسوب می شود بیان داشتند: این مسیر باید هم همینگونه پیش رود و جای تقدیر و تشکر نیز دارد، البته دولت و مسئولین نیز باید به این جریان کمک و پشتیبانی برسانند.

  • گزارشگر و عکاس:‌ احمد کریمی

رئیس جامعه المصطفی(ص) در دیدار با اعضای کادر موسسه سراج میبد و چند تن از اساتید حوزه، با آروزی قبولی طاعات و عبادات و تبریک عید سعید فطر، آرزو کردند همگی به دریافت جوایز الهی نائل بشویم.

به گزارش “میبدما”، پس از قرائت قرآن کریم توسط یکی از اعضای موسسه، ایشان فرمودند: همیشه کار دینی و فرهنگی در جامعه با موانعی روبرو است و اگر کسی بخواهد این فعالیت ها را داشته باشد، باید این موانع را بشناسد و اگر شناختی نسبت به این موانع نداشته باشد، مسلماً توفیقی پیدا نمی کند.

ایشان موانع کار فرهنگی- دینی را در چند لایه و سطح اینگونه بیان کردند:

سطح اول موانع، موانع عام بشری هستند. تبلیغ اولیاء و اوصیاء و دعوتهای الهی در همه تاریخ، همیشه با موانع شهوت و امواج و طوفان های درونی بشریت مواجه بوده اند و در کنار آن شیطان و لشکر شیطانی است که باعث مقاومت در برابر این جریان می شود. اینها موانعی هستند که همیشه بوده اند و حتی در زمان ظهور امام زمان (عج) نیز با شدت کمتری بروز و ظهور خواهد داشت.

سطح دوم، موانع اعتقادی است که از رنسانس شروع شده، و بیشتر با محوریت فلاسفه و متفکران غربی بوده است. این مانع مهمترین مانع عصر جدید است و مهمترین عناصر آن:

در حوزه معرفت شناسی بر حرص و مادیات و ابزار های مادی تکیه دارد و ابزارهای عرفانی و فلسفی و منابع دینی را نمی پذیرد.

در حوزه اندیشه نیز لیبرالیستی و انسانی، که انسان منهای خدا را محور می کند.

در حوزه دین شناسی نیز ادعا دارد که حداکثری مقبولیت دین، یک دین سکولار است.

در حوزه اجتماع و سیاست نیز گرایش لیبرالیستی را دارد که آزادی در حوزه آن تعریف می شود.

همه اینها چیزهایی است که دانش آموز و جوان ما در جریان آن نیستند و این مانع از مهمترین موانع است که به متن زندگی بشر پا گذاشته است و همه حوزه ها را در بر گرفته است و سبک زندگی مختص به خود را نیز تشکیل داده است و به دو علت این مانع و اندیشه های زیر مجموعه آن بسیار مهمند:

۱) در همه حوزه های زندگی بشر نفوذ کرده است.

۲) جذابیت زیادی که در میان مردم داشته است.

ایشان بیان داشتند: بنده در ۲۲ سالگی با همین سوال ذهنی که عمق جریان غرب محور چیست، به غرب سفر کردم و مشاهده کردم نفوذ زیاد در همه حوزه ها همراه با شهوات شیطانی اصلی ترین عامل پیشرفت جریان غربیست…

شاید به صورت فراوان کار انجام گیرد، ولی با نشناختن اصل و ریشه مانع، کارها بی اثر یا کم اثر می شود، بدترین مانع هم آن است که مانعی باشد و ما نسبت به آن کم اطلاع یا بی اطلاع باشیم…

حضرت ایت الله اعرافی ادامه دادند: سطح سوم موانع، عصر خاص ارتباطات است که در دامن عصر رنسانس پدید آمد.

ایشان با آوردن مثالی فرمود: جوان چندین سال پیش هرازگاهی به دو راهی برخورد می کرد، اما جوان امروز با سم پاشی های دوران عصر ارتباطات، هر لحظه با هزاران راه و بیراه طرف است.

سطح چهارم موانع مربوط به انقلاب اسلامی و پیدایش آن است. این موج الهی نیز مانند همه موجهای اللهی با دشمنانی برخورد کرد.

ایشان بیان کردند، ریشه انقلاب اسلامی بر خلاف تفکر روشنفکری هیچ ربطی به نهضت نفت و حتی مشروطه هم ندارد. کمی با نهضت تنباکو همخوانی دارد اما با مصدق و جریان نفت و حتی با مشروطیت هیچ ارتباطی ندارد، بلکه ریشه انقلاب اسلامی، در نهضت عاشورا است.

سطح پنجم موانع، مربوط به حوزه نظام دینی است که موجب تقابل روشنفکران و متهجرین و … شده است. حاکمیت دین همان طور که فرصتهای بیشماری برای تبلیغ دین به وجود می آورد، اما باعث سخت تر شدن کار تبلیغ برای روحانیت و فعالین فرهنگی وابسته به نظام دینی می شود.

در ادامه صحبتها، ایشان به جمعیت رو به رشد میبد نسبت به جمعیت کشور اشاره کردند و با ارائه آمارهایی از دانش آموزان مشغول تحصیل و روند رو به رشد این جمعیت در چند سال آینده، فرمودند: هر چقدر کار در این مسیر انجام بگیرد، کم است و باید با همکاری آموزش پرورش کار در این مسیر بیشتر از قبل شود …

ایشان با اشاره به اینکه موسسه ای مانند سراج، یک موسسه مردم نهاد است و به نوعی کار طلبگی محسوب می شود بیان داشتند: این مسیر باید هم همینگونه پیش رود و جای تقدیر و تشکر نیز دارد، البته دولت و مسئولین نیز باید به این جریان کمک و پشتیبانی برسانند.

بعد از ایراد بیاناتی، ایشان دلیل دعوت از اساتید حوزه مانند آقایان دکتر دهقانی استاد دانشگاه امام صادق(ع) تهران، حجت الاسلام کارگر رئیس حوزه خواهران یزد، حجت الاسلام طالبی مدیر مدرسه آیت الله حایری قم، حجت الاسلام گلمحمدی و همین طور خواهران حاضر در جلسه که از مسئولین حوزه خواهران میبد بودند، را آشنایی با موسسه سراج و کمک در حد توان به این موسسه، بیان داشتند.

در ادامه جلسه، امام جمعه محترم شهرستان میبد و شهر قم، از جناب آقای دکتر دهقانی دعوت کردند که به ایراد سخن بپردازند.

حجت الاسلام دکتر دهقانی بعد از سلام و تبریک، در مورد کار تشکیلات فرهنگی و حدود و ثغور آن و تبیین شیوه های آن سخنانی بیان داشتند. ایشان در ادامه مثال هایی از فعالیت های مجموعه خود در تهران، ذکر کردند…

در انتهای جلسه با درخواست شیخ هادی رضایی، مسئول موسسه سراج، چند کمسیون با محوریت آیت الله اعرافی، دکتر دهقانی، حجت الاسلام کارگر و گروه خواهران برگزار شد و اعضای حاضر در جلسه بنا به حوزه فعالیت خودشان در موسسه، در این کمسیون ها به مشورت و تبادل اطلاعات پرداختند…

در ابتدای این دیدار، و بعد از نماز و صرف نهار، شیخ هادی رضایی مسئول موسسه سراج با سلام و تبریک عید سعید فطر، گزارشی اجمالی از فعالیت های فراوان موسسه سراج، مخصوصاً در ماه مبارک رمضان ارائه دادند، ایشان چند طرح اجرایی موسسه را اینگونه شرح دادند:

طرح یکساله “فرماندهان کوچک” جهت رفع معضلات اجتماعی و با محوریت تربیت نوجوانان، که سنین جذب از ۱۱ الی ۱۲ سال شروع و بعد از گذراندن دوره شش ساله خروجی این طرح تحویل حوزه و دانشگاه و با قابلیت مربیگری در مجموعه سراج می باشد. این طرح که با همکاری طلبه های میبدی مقیم قم و دلسوزی ها و پیگیری های شیخ عباس رضایی اجرا شد، منتج به ادغام دو گروه و تبدیل شدن به موسسه سراج شد.

طرح تربیت مربی که استارت آن در رمضان همین امسال با ۷۰ نفر متقاضی از خواهران و برادران زده شد و دوره آن شش ساله می باشد.

طرح طبیب دوار که با همکاری خوب سازمان تبلیغات و شورای مبلغان از یک طرح ساده به طرحی بسیار پربازده و پر طرفدار تبدیل شد. این طرح با همکاری بیش از ۵۰ الی ۶۰ روحانی در ۱۴ محور با ۷۰ موئلفه در مساجد میبد اجرایی شد که گوشه کوچکی از نتایج آن به شرح ذیل می باشد:

برگزاری ۶ مسابقه با ۲۰۰۰ شرکت کننده – تهیه محتوای یکپارچه برای روحانیون – حفظ ۴۰۰ نفری زیارت امین الله و برگزاری مسابقات تیر اندازی و دارت، که شرکت کنندگانی از کودکان تا سالمندان در آنها حضور داشتند.

ایشان برخی از کارهای در حال اجرای موسسه را با بیان نمونه هایی اینگونه ادامه دادند:

ورود موسسه سراج با کمک یادواره شهدای میبد، برای ثبت خاطرات شهدای میبدی و تهیه کتاب

همین طور طرح مربی احکام که به زودی اجرایی می شود…

ایشان در ادامه از دکتر دهقانی، حجت الاسلام طالبی، شیخ حسین قوه ای و دیگر دست اندرکارانی که طی این مدت موسسه سراج را درکارها همراهی کردند، تشکر کردند.

این جلسه پر بار، دقایقی بعد از رفتن آیت الله اعرافی برای رسیدگی به برنامه های دیگرشان، حدود ساعت ۱۶ به اتمام رسید.

در ادامه تصاویری از این جلسه را مشاهده می فرمایید:

8 4 5 6 7 9 10 11 1 3