حجاب ظاهری و باطنی

ابوالفضل احمدیان محمودآبادی

خداوند متعال زنان را بیشتر از مردان از نعمت زیبایی بهرمند کرده است.بیشتر زنان برای این زیبایی حرمت قائل شده و فقط آن را در خانواده خود به نمایش میگذارند که خداوند و قران و دین مبین اسلام هم به این موضوع تاکید دارد ولی متاسفانه بعضی از زنان از این نعمت مهم و استراتیژیک بهره ای نمیبرند و سوء استفاده آنان باعث بروز وافزایش فساد اخلاقی و بی بندوباری و در نهایت ایجاد اختلاف و طلاق میگردد.

این گونه زنان که به گفته پیامبر(ص)به جنگ با خدا پرداخته اند از اینکه دیگران از آنان سوء استفاده کنند ابایی نداشته و زلت و خواری و دستمایه شدن را بر لذت خود پوشی و حجاب ترجیح می دهند.حقارت و پوششی که باعث میشود انسان های هوس ران و چشم چران به این گونه خانم ها به چشم یک وسیله نگاه کنند و منزلت و ارزش شان را تا سرمرز حیوان پایین بیاورند.
خانمهایی که با بزک کردن، آرایش غلیظ و پوشش نامناسب به بهانه آزادی، در خیابان و جوامع عمومی ظاهر میشوند از مصونیتی که حجاب برای آنان ایجاد میکند بی خبرند و مطلع نیستند که دین کامل اسلام آزادی زن و بزرگی ایشان را در حجاب و عفاف قرارداده است مگر با پوشش و ظاهر مناسب و اسلامی نمی توان به سرحد کمال رسید؟ و مگر ما از خودمان و زندگیمان به غیر از رضایت معبود خواسته ای دیگر داریم؟ پس حجاب موازی و مساوی ازادیست.

زنی که محجبه هست عزت نفسی معنوی و الهی دارد که این عزت نفس به او اجازه نمی دهد که دیگران او را یک وسیله لذت جویی برای خود بدانند این زن اوج کمال را در حجاب دیده و دستورات اسلام را مسیری مطمئن برای رضای حق و لذت اسلامی خویش برگزیده است.

البته کسانی هم هستند که میگویند دل باید پاک باشد و ظاهر اهمیتی ندارد.حقیقت امر این است که حجاب و عفت از همان دل پاک سرچشمه میگیرد و پرواضح است که انسان علاوه بر حجاب و عفت ظاهری حجاب و عفت درونی هم باید داشته باشد.به قول معروف از کوزه همان بیرون تراود که در اوست.همه پیشوایان دینی به آراستگی تاکید دارند ولی این آراستگی نباید جنبه خود نمایی بگیرد. نباید پوشش طوری باشد که جوان مملکت اسلامی تحریک شود نباید طوری باشد که همراه و همگام با شیطان حرکت کنیم.

عفاف ویژگی هست که هم زن و هم مرد را شامل میشود ولی در زنان از اهمیت بسیار بالاتری برخودار است.همه نوجوانان و جوانان در سنین خود نیاز شدیدی به مقبولیت و تحسین دیگران دارند که همین نیاز باعث می شود تا جوانان و نوجوانان دست به کار های افراطی بزنند.بسیاری از جوانان و نوجوانان می توانند با به رخ کشیدن استعداد های خود این نیاز را برطرف کنند اما در این میان هم کسانی هستند که با لباس و آرایش نامناسب می خواهند دیگران به وی و عقایدش توجه کنند که باید با همکاری مسئولان و فرهنگ سازی این مشکل را از ریشه حل کرد.

اما در اینجا یک سوال پیش می آید که آیا حجاب مانع آزادی و کاهش حضور زنان در جامعه نمیشود؟؟ که قران کریم اینگونه به این سوال پاسخ داده است که نه تنها مانع نمیشود بلکه باعث فعالیت موثر تر و مفیدتر زنان و پیشرفت آنان میگردد و سلامت اخلاق جامعه را بالا برده و آرامش روانی زنان و مردان را افزایش میدهد. پس بیاییم با حفظ حجاب و عفت خود فاطمه زهرا(س ) را خوشحال کنیم و خدایی ناکرده دل آن حضرت را نشکنیم و شرمنده شهدا نشویم .