اگر مرگ بر آمریکا فحاشی است، پس نعوذ بالله آیا خداوند، امیرالمومنین، امام حسین و امام خمینی هم فحاشند؟!

بنابر آنچه در سایت یکی از بزرگان نظام آمده است، ظاهرا وی با استناد به «و لا تسبّوا» معتقد است که مرگ بر آمریکا گفتن بر خلاف قرآن است و فحاشی تلقی می شود و کار مردم جاهلی است و پیامبر آمد تا جهالت ها را از بین برد.

  • حجه الاسلام و المسلمین ابوالفضل امامی

اخیراً مطلبی در سایت یکی از آقایان آمده است که گفته شده: «آیت الله … همچنین با یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در این خصوص تاکید می‌کند: … به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. … درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم. …»

۱. اولا سراپای صحیفه نور و سخنان و مبانی متقن امام خمینی تا آخرین سخنان مرتبط با آمریکا، در آواخر عمر شریف شان در تاریخ۳ اسفند ۶۷ که متنی مکتوب به عنوان پیام منشور روحانیت صادر کردند۱، بر خلاف ادعاهای خاطره آمیز، لبریز از انتخاب آگاهانه شعار مرگ بر آمریکا بر اساس مبانی روشن گفتمانی و استکبار ستیزی امام خمینی است. پس درباره دست کشیدن امام از شعار مرگ بر آمریکا، باید سند روشنی موجود باشد تا بتوان محکمات صریح و مؤکد مواضع امام خمینی درباره استکبار را ردّ کرد.

۲. قرآن می فرماید «مرگ بر این انسان، چقدر ناسپاس است»۲ (تفسیر نمونه، ج ۲۶، ص ۱۳۶): ‏ قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَه (عبس، ۱۷) آیا این را هم مانند «مرگ بر آمریکا» بد می دانند؟ آیا این عبارت، فحاشی و ناشی از خشکه مقدسی و جهالت است یا با «مرگ بر آمریکا» فرق دارد؟

۳. قرآن می فرماید: «بریده باد هر دو دست ابو لهب، یا مرگ و خسران بر او باد: تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ وَ تَبَّ» تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۴۱۶. علامه طباطبای در تفسیر المیزان درباره این آیه می گوید: «او [ابولهب] همان کسى بود که وقتى رسول خدا (ص) او و سایر عشیره اقربین خود را براى اولین بار دعوت کرد، با کمال بى‏شرمى در پاسخش گفت “تبّا لک: خسران و هلاکت بر تو باد” و این سوره نازل شد و گفتار او را به خودش رد کرد که خسران و هلاکت بر او باد. … فهمیده مى‏شود که معناى” تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ” هم این است که: از کار افتاده باد دو دست مردى جهنمى، که همیشه ملازم با شعله و زبانه آن است». ترجمه المیزان، ج‏ ۲۰، ص ۶۶۴.

جالب است که خداوند به زن این فتنه گر هم اشاره می کند؛ همان حمّاله خانمی که هیزمکش آتش فتنه بود. این منطق کلامی اسلام در برخورد با فتنه گرانی مثل ابولهب و همسر وی است: «وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَهَ الْحَطَب» مسد، ۴.

۴. اگر خداوند عالمان و مفسران کتب آسمانی را که منطق آن کتابها را به کار نمی گیرند، «حمار» خطاب کند، آیا فحاشی کرده است؟ «مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوْراهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً» جمعه، ۵. ما نیز اگر بخواهیم مصداق افراد مذمت شده نباشیم، باید منطق قرآن در «مرگ بر امثال ابولهب فتنه گر» را به کار ببریم و البته همسر جانیه اش را هم بی نصیب نگذاریم.

۵. بلعم باعورا، ابتدا انقلابی و یار حضرت موسی بود، ولی بعداً شهوت شهرت و ریاست او را بر خاک ذلت افکند و خداوند می گوید: مثال او، مانند سگ است: «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ» اعراف، ۱۷۶. آیا خداوند در این جا فحاشی و بد زبانی کرده است؟

۶. در جریان محاصره بنی قریظه، آنان به رسول الله ناسزا می گفتند، آنگاه پیامبر خدا (ص) آنان را با اسم «برادران بوزینه ها و خوکها» نام برد و آنان گفتند: «تو جاهل و فحاش نبودی»: «فناداهم یا إخوه القرده و الخنازیر … فقالوا له یا أبا القاسم ما کنت جهولا و لا سبابا …» بحارالانوار، ج ۲۰، ص ۲۶۲. آیا آن گونه که برخی می پندارند، شعار مرگ بر آمریکا، ناشی از جهالت است؟

۷. سخن امیر بیان به مردم کوفه و رعیت خودش نه آمریکا و اسرائیل نشان چیست؟ فحاشی یا حکمت؟ «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ … قَاتَلَکُمُ اللَّهُ!» ای همانندان مردها! در حالی که مردانی در کار نیست! … خدا شما را بکشد! البته عبارت قاتلهم الله (خدا مرگ شان بدهد) در قرآن نیز آمده است: ۳۰ توبه خطاب به یهودیان معتقد به پسر خدا بودن عُزیر و نصرانیان معتقد به پسر خدا بودن مسیح. و نیز آیه ۴ سوره منافقون درباره منافقین.

۸. امام حسین به مردم گفت که عبیدالله زنازاده پسر زنازاده است: «الا وَ انَّ الدَّعِىَّ بْنَ الدَّعِىِّ قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّهِ وَ الذِّلَّهِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ … این زنازاده پسر زنازاده، عبیداللَّه زیاد، به من گفته است حسین از میان دو کار یکى را انتخاب کند: یا تن به ذلت بدهد یا شمشیر. به او بگویید: هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ ما تن به ذلّت بدهیم؟». نرم افزار، مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، ج ۲۵، ص ۳۹۵.

بنابر آنچه در سایت یکی از بزرگان نظام آمده است، ظاهرا وی با استناد به «و لا تسبّوا» معتقد است که مرگ بر آمریکا گفتن بر خلاف قرآن است و فحاشی تلقی می شود و کار مردم جاهلی است و پیامبر آمد تا جهالت ها را از بین برد. اینک بخشی از سخن امام خمینی: «باید به آن آخوند مزدور که فریاد مرگ بر امریکا و اسرائیل و شوروى را خلاف اسلام مى‏داند گفت تأسى به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالى خلاف مراسم حج است؟ آیا تو و امثال تو آخوند امریکایى، فعل رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- و امر خداوند را تخطئه مى‏کنید، و تأسى به آن بزرگوار و اطاعت فرمان حق تعالى را بر خلاف مى‏دانید …» صحیفه امام، ج‏ ۱۸، ص ۹۱ و ۹۲.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. بخشی از منشور روحانیت: ««آغوش کشور و انقلاب همیشه براى پذیرفتن همه کسانى که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولى نه به قیمت طلبکارى آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید!».  صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۲۸۶. «ما شعار «مرگ بر امریکا» را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانه فساد و جاسوسى امریکا تماشا کرده‏ایم، ما همه شعارهایمان را با عمل محک زده‏ایم … الآن هم سخت معتقدم که آنان [لیبرالها] به چیزى کمتر از انحراف انقلاب از تمامى اصولش و هر حرکت به سوى امریکاى جهانخوار قناعت نمى‏کنند». صحیفه نور، ج ۲۱،ص ۲۸۵.

۲. ترجمه المیزان، ج ۲۰، ص ۳۳۷: «در کشاف گفته جمله” قُتِلَ الْإِنْسانُ” نفرینى است بر انسان و این نفرین در اصطلاح عرب از هر نفرین دیگر شنیع‏تر است‏ … با همه کوتاهیش خشن‏ترین نفرینى است که به گوش عرب مى‏خورد و غلیظترین اسلوب و پردلالت‏ترین کلام بر سخط و خشم گوینده است».