آمارهایی بسیار خواندنی از انتخابات شورای شهر و رفتار انتخاباتی مردم میبد

تعداد آراء نفر اول منتخب مردم میبد، حدود ۶۲۰۰رای می باشد و این یعنی آنکه بیش از ۲۵هزار نفر از مردم به نفر اول رای نداده اند و به همین ترتیب نفرات بعدی سهم بسیار بیشتری از آراء منفی مردم را داشته اند.

بنا بر آمار رسمی، در انتخابات امسال شورای شهر میبد، ۷نفر از محله شهیدیه و ۸نفر از محله فیروزآباد کاندیدای حضور در رقابتها شدند. در این انتخابات مجموعا ۴۷ نفر نامزد شده بودند؛ بنابراین ۳۲نفر از نامزدها متعلق به محلات دیگر میبد بوده اند.

با نگاه به اسامی و آراء ۲۵ نفری که حائز بیشترین آراء شده اند نتایج زیر به دست می آید:

اسامی ۲۵نفری که بیشترین رای را در انتخابات شورای شهر میبد کسب کردند

۷نفر از این ۲۵ نفر اهل شهیدیه ، ۷نفر از آنان اهل فیروزآباد، ۴نفر از آنان اهل یخدان و ۷نفر از آنان نیز متعلق به سایر محلات میبد (۲نفر مهرجرد/ ۲نفر ده آباد/ ۲نفر میبد بالا/ ۱نفر محمودآباد) هستند. این یعنی آنکه ۵۶درصد از ۲۵ نفر حائز بیشترین آراء اهل دو محله شهیدیه و فیروزآباد هستند.

نکته جالب آنکه تعداد برگهای رای صحیح در این انتخابات ۳۱۴۳۸ برگه بوده است اما تعداد آراء نفر اول منتخب مردم میبد، حدود ۶۲۰۰رای می باشد و این یعنی آنکه بیش از ۲۵هزار نفر از مردم به نفر اول رای نداده اند و به همین ترتیب نفرات بعدی سهم بسیار بیشتری از آراء منفی مردم را داشته اند. این مسئله نشان می دهد که پراکندگی و شکست رای در انتخابات اخیر، بسیار زیاد بوده و بیشتر مردم به جای ۹نفر، تعداد کمتری را انتخاب کرده اند.

توضیح بیشتر آنکه چون در این انتخابات هر نفر می توانست اسم ۹ نامزد را روی برگ رای خود بنویسد بنابراین، این تعداد شرکت کننده ۲۸۲۹۴۲ رای داشته است درحالیکه باشمارش آراء کلیه ۴۷نامزد می بینیم که مردم میبد صرفا ۱۳۴۰۶۹ رای داده اند و این یعنی آنکه آنان از ۱۴۸۸۷۳ حق رای خود استفاده نکرده اند. معنای این اعداد و ارقام این است که مردم میبد به طور میانگین فقط نام ۴نفر را روی تعرفه ها نوشته اند درحالیکه حق انتخاب ۹نفر را داشته اند

نکته جالبتری که باید به آن توجه داشت آن است که تمام کسانی که تبلیغات انبوه کاغذی، بنری و… داشتند توانستند به شورای شهر راه یابند و البته این به آن معنا نیست که همه اعضای شورای شهر میبد تبلیغات انبوه داشته اند. ضمنا برخی از افرادی که به شورا راه نیافتند مدارک بالای تخصصی (دکتری و کارشناسی ارشد) در رشته های مرتبط با شورای شهر داشته اند. رشته هایی مثل عمران، برنامه ریزی شهری، مدیریت، معماری و…

در این انتخابات، دو لیست مطرح در سطح شهر اعلام موجودیت کرده و برنامه های خود برای اداره شهر را ارائه نمودند. لیست قرارگاه فرهنگ و آبادانی میبد و لیست ائتلاف میبد یکپارچه. هیچ کدام از این دو لیست مورد اقبال کامل مردم قرار نگرفت و از لیست اول ۳ نفر و از لیست دوم فقط یک نفر به شورا راه یافتند.

نکته پایانی اینکه از میان ۵ عضو کنونی شورای شهر میبد، فقط دو نفر از آنان در شورای چهارم حضور دارند. یعنی آقایان ملااحمدی و سید ابوالفضل دهقانی در شورای شهر ماندگار شدند و آقایان اکبر دهستانی و مجید زارعی از شورا خداحافظی کردند. پیش از این به علت انصراف آقای نمازی، عدم حضور وی در شورای چهارم قطعی شده بود.