اوباما: همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی علیه ایران روی میز است/ تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره کشاند

با چشمانی باز وارد مذاکره شده‌ایم. هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی را از روی میز برنداشته‌ایم. ایران به خاطر تحریم‌ها آماده مذاکره شد و ما هم می‌خواهیم با حسن نیت، اراده آن‌ها را بیازماییم.

در حالیکه در تهران حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به اکبر ترکان مشاور خود دستور داده راههای راه اندازی پرواز مستقیم ایران و آمریکا را بررسی کند ، تتها دو روز پس از  گفتگوی تلفنی آقای روحاتی با رییس جمهور امریکا، در آن سوی دنیا اوباما در دیدار با نخست وزیر رژِیم صهیونیستی تاکید می کند که همچنان گزینه نظامی روی میز است و هیچ تغییری در سیاست های امریکا در قبال ایران به وجود نبامده است.

روز گذشته نتانیاهو با عجله خود را به کاخ سفید رسانده تا درباره جزییات این تماس تلفنی و احتمال تغییرات سیاست امریکا در قبال ایران اخباری به دست آورد اما آنطور که با عجله و ترس به کاخ سفید رفت ، همانطور ترسیده و نگران از آنجا خارج نشد چرا که دوست و شریک دیرینه اش یعنی نظام سیاسی ایالات متحده و به نمایندگی از این نظام، باراک اوباما رییس جمهور امریکا به او اطمینان خاطر داد که گرینه نظامی در مقابله با ایران همچنان روی میز قرار دارد و هیچ تغییری در این زمینه رخ نداده است .

به گزارش رویترز ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اوباما خواست تا تحریم ها علیه ایران را ادامه داده و حتی اگر ایران در طول مذاکرات با غرب هم به ادامه فعالیت های هسته ای خود پرداخت، دایره تحریم ها را تنگ تر کند .

اوباما برای از بین بردن نگرانی نتانیاهو درباره ارتباط دیپلماتیک با ایران گفت که تهران باید صداقت خود را با اقداماتش ثابت کند و نه با کلمات و به نتانیاهو قول داد که همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی را روی میز باقی می گذارد.

تنها سه روز بعد از اینکه اوباما و روحانی روسای جمهور آمریکا و ایران با یکدیگر به صورت تلفنی مذاکره کرده و بالاترین سطح مذاکره بعد از سی و چهار سال را بین دو کشور به نمایش گذاشتند، نتانیاهو به کاخ سفید رفت تا در این باره با اوباما مذاکره کند. تماس تلفنی بین دو رییس جمهور گمانه زنی هایی را برای حل شدن مسئله هسته ای ایران به دنبال داشت . این در حالیست که مقامات رژیم صهیونیستی بر این باورند ایران به دنبال خرید زمان و کاهش تحریم های بین المللی است و بدین ترتیب می تواند برنامه سلاحهای هسته ای خود را با فراغ بال بیشتری دنبال کند . با این حال تهران همواره این مسئله را که به دنبال تولید سلاح هسته ای است تکذیب کرده است . نتانیاهو که در کنار اوباما نشسته بود ، گفت : «در حقیقت این اعتقاد شدید اسراییل است که اگر ایران بخواهد در ادامه گفت و گوهای هسته ای با غرب، فعالیت های هسته ای خود را توسعه دهد، تحریم ها باید تقویت شود .»

اوباما هم گفت که آماده است پیشنهادهای روحانی برای گفت و گوها را مورد آزمایش قرار دهد اما اصرار دارد قبل از آنچه او به آن «تسکین تحریم ها» می گفت ، «بررسی های دقیق و سطح بالایی» در باره مهار برنامه های هسته ای ایران صورت بگیرد .

حتی زمانی که نتانیاهو از او خواست «تهدید نظامی معتبری» را برای فشار بر ایران تعیین کند تا میزان پایبندی ایران به وعده هایش مشخص شود، اوباما مطرح کرد که ایالات متحده در صورت شکست دیپلماسی همچنان گزینه نظامی را روی میز نگه می دارد.

رویترز خاطر نشان کرده است :« اگر چه اوباما و نتانیاهو روابط تیره ای در گذشته داشته اند، اما به نظر می رسید در آخرین ملاقات خود با یکدیگر راحت تر بوده و هر یک کلمات دیگری را به دقت گوش داده و گاهی اوقات هم لبخندهایی را رد و بدل می کردند.»

دو طرف بعد از این دیدار که گفته می‌شود مسئله ایران اصلی‌ترین بحث مطرح‌شده در آن بوده، در کنفرانس خبری مشترک حاضر شدند.

«باراک اوباما» در این نشست خبری بار دیگر تاکید کرد که بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مصمم است. وی افزود: با چشمانی باز وارد مذاکره شده‌ایم. هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی را از روی میز برنداشته‌ایم.
وی افزود: ایران به خاطر تحریم‌ها آماده مذاکره شد و ما هم می‌خواهیم با حسن نیت، اراده آن‌ها را بیازماییم.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که در موضوع ایران، با مقامات اسرائیلی رایزنی مداوم خواهد کرد. وی افزود تا زمانی که طرف ایرانی گام عملی‌ای برندارد، آمریکا نیز اقدامی صورت نخواهد داد.

در ادامه نتانیاهو از اوباما به دلیل سخنرانی‌اش در سازمان ملل و اعلام اینکه «اظهارات ایران باید با اعمال این کشور منطبق باشد»، قدردانی کرد و گفت: «ما در عبری مثلی داریم که می‌گوید اصل موضوع مهم است، و آن این است که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نکند.»

وی با بیان اینکه «ایران همچنان مصمم به نابودی اسرائیل است»، افزود: برای آنکه دیپلماسی به موفقیت برسد، فشار و تحریم‌ها باید تقویت شود.

سی ان ان نیز نوشت در کنفرانس خبری بعد از ملاقات اوباما و نتانیاهو ، هر دو به این موضوع اشاره کردند که ایران موضوع کلیدی و اصلی در گفت و گوهایشان بوده است .

به زعم سی ان ان سفر نتانیاهو به واشنگتن و حضور در کاخ سفید آب سردی بر روی روابط آمریکا و ایران ریخت.

نتانیاهو قبل از ورود به آمریکا و قبل از اینکه سوار هواپیمایش به مقصد واشنگتن شود، گفت :«من می خواهم در مقابل گفت و گوهای شیرین و لبخندها، حقیقت را بگویم . بالاخره کسی  باید حقیقت را بگوید»

بعد از دیدار با اوباما و زمانی که نتانیاهو تاکید می کرد که ایجاد ممانعت برای ایران در جهت گسترش سلاحهای هسته ای مهمترین چالشی است که دو کشور با آن رو به رو هستند، به نظر می رسید که آرامش بیشتری گرفته است .

نتانیاهو خطاب به اوباما گفت :« من از اینکه شما به طور واضح برای ایران روشن ساخته اید که به این هدف (جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای) پایبند هستید ، عمیقا از شما تشکر می کنم . همچنین از این مسئله هم قدردان هستم که در بیانیه خود مطرح کردید که کلمات آشتی جویانه ایران باید با اقدامات واقعی همراه باشد؛ اقداماتی شفاف ، مستند و معنی دار.»

او افزود: «ایران متعهد به نابودی اسراییل است . آزمون نهایی برای توافق با ایران این است که آیا ایران دست از برنامه نظامی خود بر می دارد یا نه . این حرف آخر ما است .»

نتانیاهو تصریح کرد:«اگر می خواهید دیپلماسی کارگر باشد، این فشارها و تحریم ها هم باید در طول مذاکرات بالاتر رود و من فکر می کنم که زمانی می توان تحریم ها را کاهش داد که موفقیت ما در این زمینه قابل اثبات باشد .»
اوباما هم گفت:« مطمئنا کلمات به تنهایی کافی نیستند. ما باید با اقدامات خود به جامعه جهانی این اطمینان را بدهیم که ایران به تعهدات بین المللی خود پایبند است و انها در موئقعیت تولید بمب اتمی قرار ندارند.»