از نرمش‌قهرمانانه تا کرنش‌ذلیلانه

مصطفی قاسمی

  • مصطفی قاسمی

.آنهایی که با تاکتیک های فوتبال آشنایی دارند میدانند وقتی تیمی به شدت گارد بسته دارد و به هیچ عنوان منفذی ندارد بهتر است اجازه بدهی او حمله را شروع کند و حتی تا نزدیکی دروازه شما نیز پیش آید تا اصطلاحا بازی باز شود این عقب نشینی حساب شده باعث میشود منافذی در لایه های دفاعی حریف ایجاد شده و راه شما را برای دست یابی به دروازه راحت کند. ولی دو نکته اساسی در این بین وجود دارد: اول آنکه تا نزدیکی دروازه اجازه میدهی جلو آید نه خط دروازه و دوم میدانی هدفت ایجاد منافذ دفاعی در حریف است و نهایتا زدن گل.

۲)امام امت در دیدار چندوقت قبلشان در دیدار با فرماندهان سپاه با ذکر نرمش قهرمانانه استراتژی دیگری از مواجهه با استکبار را رونمائی کردند. این جمله ایشان کافی بود تا حداقل ۲۰ روز تمام داخلی و خارجی و بخصوص جریان واشنگتن را به خود مشغول کند. در واقع زمین بازیی که تعریف شد آنقدر فراخنای داشت که از رییس جمهور آمریکا تا روزنامه شرق در آن گرفتار آیند و به جرات میتوان گفت به راحتی برد رسانه ای ۳هفته ای غرب در جهتی ترسیم شد که ما تعریف کرده بودیم.

۳)نام بردن از نرمش قهرمانانه به جرات سندی دیگر بر اقتدار نظام هم بود. شما وقتی میتوانی نرمش کنی که قدرت و جرات داشته باشی وگرنه یک تیم ۵به هیچ باخته چه صنمی با نرمش دارد؟ غرب دقیقا در مواجهه با این تاکتیک مدبرانه رهبری چنان به گیجی افتاد که مجموعه ای از تناقضات و گیجی را بای خود بجای گذاشت. آنهم درست در حساس ترین زمان خبری جهان یعنی نشست سازمان ملل.

۴)در داخل اما نکته چیز دیگری بود. روزنامه های زنجیره ای و اجاره ای اصلاح طلبان چونان تشنه ای در کویر که به گمانش آبی دیده هرروز عکس جان گری و اوباما و … را بزرگ چاپ کردند. طنز این وادادگی تا بدانجا پیش رفت که نوشتند اتفاق تاریخی پس از ۳۵سال رخ خواهد داد!!آنها ثمره نرمش اینطور تحلیل کردند که اشتون به ظریف میگوید دیپلمات پرانرژی!! و این گواهی میشود بر اینکه وزیر امورخارجه فیس بوک نویس ما ژنرالی میشود بین ژنرالها!!.

۵)اما آنچه بیشتر از همه دل را آزرد معرفی آقای هاشمی به عنوان نماد و الگوی نرمش قهرمانانه!! اینکه آقای هاشمی چه تعادلی بین نرمش و قهرمان بودن دارد را فعلا مسکوت میگذارم ولی براستی چاپ سخنان شهریور ۶۸هاشمی به عنوان دلایل پذیرش قطعنامه به مثابه یکی از نرمش های قهرمانانه چه معنا دارد؟!نه ما و نه هیچ سلول دیگری از تاریخ حق ندارد بپرسد آقای هاشمی کجای این نرمش به قهرمان شدن منتج شد؟ چون متهم میشویم به اینکه تازه واردهای جنگ ندیده ایم. براستی مسئله ای که سبب اندوه جانکاه پیرجماران شد و تعبیر جام زهر برآن نهادند قهرمان گریست؟ آقای هاشمی خوانده اید که حاج عیسی آن خادم امام میگوید بعدقطعنامه تا دو روز کسی امام را ندید تا اینکه بیرون آمد و درآغوش هق هق کنان اشک میریخت که جواب شهدا را چه بدهم؟ افسوس آنکه هیچ آقای هاشمی برای مهرتایید بر راهبرد نرمش قهرمانانه ای که او تعریف میکند میگوید قهرباآمریکا نباید تا آخر ادامه پیدا کند؟!! تقلیل مواجهه مبارزه حق و باطل به قهر دیپلماتیک!!.

۶)و اما عده ای نیز چون رئیس شورای شهر تهران مصداق نرمش قهرمانانه در این برهه را صلح امام حسن میداند تفسیری که ترکان نیز آنرا عنوان میکند. بله آن صلح نرمش قهرمانانه بود ولی الان نه زمان صلح و مذاکره که زمان مقاومت است.