برای دکتر کریم‌ زاده

محمدعلی وزیری

وقتی از مدرسه فاخر و با قدمت اسمی به میان می اید دلها به یاد مدارس ایرانشهر، کیخسروی، مارکار ، مفید و یا فارابی و… می افتد.

توفیق حاصل شد در حاشیه مراسم تجلیل از فرهیختگان میبد از موزه فرهنگ میبد و آموزشگاه مهروخرد که از آثار و باقیات والصالحات طبیبی حکیم، فاضل و با ذوق جناب دکتر کریم زاده است بازدید نمودیم.

در این بازدید که در معیت مدیر کل آموزش و پرورش جناب شیرزاد صورت پذیرفت. چشم و دل به تحسین و تجلیل رفت آنچه چشم را مسحور کرد تلفیق سنت و مدرن بود آموزشگاه مهر و خرد خودآموزگاریست که درسهای بسیار از حکمت و مهر و وسعت مشرب دکتر کریم زاده می دهد.

در سردر آن حک شده « هر که آمد از دینش مپرسید دانشش بیاموزید» یادآور سخن عارف بزرگ ابوسعید ابوالخیر که بر در خانقاهش نوشته بود:« از دینش مپرسید نانش دهید»

بنای باشکوه به زبان دل و با بهره گیری از حکمت و خرد حکیم توس فردوسی بزرگ فراگیران را به داد و دهش، حکمت عدل و نیکی به مهرورزی و خرد آرمانی می خواند این بنا یاد معلمان از ملای پیر که او را با الفبای عشق و کلام وحی آشنا نمود تا معلمان که درس معرفت و دانش و بینش به بانی آن دادند به نیکویی یاد می کند.

و به دانش آموزان (قدر استاد نکو دانستن) و قدر شناسی می آموزد.

دکتر کریم زاده با بزرگی یاد دوستان و یاران دبستانی خود می کند و اوج احساس را در چکامه خود منتقل می نماید.

آنچه بر روح افزایی بنا افزوده معیارهای بناها و معماری سنتی و بومی میبد همراه با استانداردهای روز است که نور را به خدمت گرفته ولی مانع صدای مزاحم است سقفهای رفیع مانع از درگیری دانش آموز و افسردگی وی می شود.

به قول جناب شیرزاد مدیر کل آموزش و پرورش یزد “میبد، کهکشان استعداد است و دکتر کریم زاده خورشید آن”

راستی اسم این مرد بامسماست که هم کریم است و هم کریم زاده و” مهروخرد” که یادگار نیاکان است ره آورد و سوغات حکیمی و طبیبی خردمند و گشاده است که به نسل فردای این شهر می دهد.

به عنوان فرهنگی لازم دیدم قلم به مدح این مرد بزرگ نادیده که هنوز افتخار شرفیابی و آشنایی و درک محضرش را نداشتم بگشایم و از این مجمع فضایل و از این همه فرهنگ پروری و قدرشناسی و علاقه به موطن و عشق به دانش و بینش با این همه وسعت مشرب تجلیل کنم فرصت مغتنم است برای ثبت در تاریخ از کار بزرگ او در خرید دبستان فارابی مهرجرد و تبدیل آن به موزه فرهنگ میبد یاد کنم.

موزه فرهنگ میبد مکانی برای حفظ مواریث گرانسنگ و گویا و راوی تاریخ فرهنگ دیرپا و ریشه دار این کهن شهر هنر و صنعت و تاریخ است. امروز عکسها و اسناد رسمی موجود، سندی بر قدمت فرهنگ شهر و گواهی بر سختکوشی معلمان و دانش آموزان و تاریخ مصور بزرگان امروز و فرهیختگان ارزشمند که در عرصه های مختلف نام آور و شهره بوده و کمر خدمت به جامعه بسته اند ارزشمندی این کار خیر و حفظ دبستانی که در آن د رس می خوانده خود درسی بزرگ از این مرد جاودانه، عارف و حکیم است.

عمرش دراز ، یادش بر دلها زنده و مردم همیشه دعاگوی ایشان.