آشفته بازار پنج‌شنبه‌های اطراف امامزاده خدیجه خاتون تا کی قرار است ادامه یابد؟!

علاوه بر این خیابان، اطراف امامزاده همچنان پر از دستفروشهایی است که مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده‌اند و مسئولان امر -اعم از اداری و انتظامی- هم انگار قرار نیست برای سر و سامان دادن با این آشفته بازار، فکری کنند یا گامی بردارند.

تا چند سال پیش هیئت امنای امامزاده خدیجه خاتون میبد بهمراه جمعی از اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر میبد، هرهفته برنامه ثابت و منظمی داشتند تا به فروشندگان و خریداران پنجشنبه بازار توصیه ها و تذکرهای لازم را بدهند. اما متاسفانه مدتی است که رعایت نکردن برخی شئونات اسلامی در پنجشنبه بازار میبد بسیار عادی تلقی شده است؛ موضوعی که اعتراض بسیاری از متدینین و دلسوزان را درآورده است.

این امر با حضور در  اطراف امامزاده بطور خاصی مهم تر می شود. رعایت فرهنگ و شئوناتی از قبیل وضع حجاب فروشندگان خانم، نوع اجناس، نحوه برخورد فروشندگان، اختلاط زن و مرد در این مکان شلوغ نیاز به نظارت دلسوزانه خود مردم دارد.

در رفت و آمد شلوغ مردم در این بازار اگر کسی رفتار قبیحی نیز از خود نشان دهد متاسفانه هیچ کس از بازدیدکنندگان فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر را حداقل به چهره یا زبان نمی آورد. از این روست که قبح اعمالی همچون فروختن لباسهای زیر زنانه آن هم در جای جای پنجشنبه بازار براحتی ریخته می شود و فروش بی پرده ی آن در ملا عام بعنوان یک امر عادی تلقی می شود. 20140703-185706 20140703-18582420140703-185459 20140703-185840

عدم کنترل این موضوع در گام اول با رخنه در ذهن عموم، بعنوان موضوعی بی اهمیت جای می گیرد و سپس در سطح خانواده و شهری، اثرات خود را اعمال می کند. بهرحال این هم نوعی القای فرهنگ نادرست است که برخی از فروشندگان -بخصوص غیربومی های مهاجر که روند روبه افزایشی نیز در بین فروشندگان پیدا کرده اند- با پوشش و حجاب نامناسب خود اقدام به فروش لباسهای زیر زنانه بکنند و از این بابت نیز هیچ واکنش مردمی و دولتی صورت نگیرد.

نکته دیگر اینکه با افتتاح خیابان حضرت معصومه(س) در کنار امامزاده خدیجه خاتون، قرار بود تا همه دستفروش‌ها به این مکان انتقال یابند تا هم از بار ترافیکی خیابان طالقانی کم شود و هم حرمت امامزاده خدیجه خاتون حفظ گردد اما متاسفانه شاهد آن هستیم که با افتتاح این خیبایان بخ نوعی پنجشنبه بازار، وسعت بیشتری پیدا کرده و علاوه بر این خیابان، اطراف امامزاده همچنان پر از دستفروشهایی است که مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده‌اند و مسئولان امر -اعم از اداری و انتظامی- هم انگار قرار نیست برای سر و سامان دادن با این آشفته بازار، فکری کنند یا گامی بردارند.