چند سوال مهم از خانم الناز شاکردوست به بهانه انتشار عکس اخیر وی

عکسی از یکی از هنرمندان جوان این روزهای سینمای کشور در فضای مجازی منتشر شد که ایشان با حجاب کامل و تمام، در حرم امام رضا(ع) مشغول زیارت بودند. سوالاتی برایم پیش آمد که از ایشان باید می پرسیدم:

  • احمد کریمی

عکسی از یکی از هنرمندان جوان این روزهای سینمای کشور در فضای مجازی منتشر شد که ایشان با حجاب کامل و تمام، در حرم امام رضا(ع) مشغول زیارت بودند. سوالاتی برایم پیش آمد که از ایشان باید می پرسیدم:

--1_1_~1

آیا حجاب یک قانون و یک ارزش اسلامی هست یا خیر؟

اگر ارزش اسلامی هست، چرا در جامعه و جلوی دوربینی که شما را به عالم و آدم نشان می دهد؛ حتی بالاتر از آن، شما را الگو و نمادی برای دیگران نیز می کند، این حجاب رعایت نمی شود؟

اگر ارزش نیست، چرا در حرم یک معصوم(ع) حجابتان را رعایت می کنید؟

آیا این احترام به آدم هایی است که در حرم هستند؟ مگر همین آدم ها، عکس و کلیپ های شما را با انواع لباس های محرک و جلف ندیده اند و امکان دیدن ندارند؟

به نظر شما اگر در حرم حجاب رعایت نشود، تخریبش کمتر از سینما و تلویزیون و جامعه نیست؟ آنها که در حرم هستند برای امور معنوی آمده اند و اصولا شما در جمع زنان هستید و احتمالاً اصلاً به شما نگاه هم نمی کنند، ولی آنها که شما را در رسانه ها می بینند چطور؟

آیا این احترام به مکان مقدس است؟ مگر مکان و در و دیوار به آدم محرم و نامحرم می شوند و اگر این طور است، یعنی مهمتر از آدم ها هستند و ممکن است به گناه کشیده شوند و یا ممکن است به انسان تعرضی کنند؟

آیا احترام به صاحب حرم است؟ اگر اینگونه است، پس صاحب حرم را ناظر و شاهد می دانید که فقط منوط به حرم نمی شود، بلکه ایشان می تواند همیشه ناظر و شاهد شما باشد، چرا حجاب را همه جا حفظ نمی کنید؟ و اگر ناظر و شاهد نیست و مرده است، پس چرا حجاب؟

حرم رفتن شما نشان از اعتقاد شماست به قرآن (همان کتابی که احتمالاً در دست دارید)، حتی کسانی که به این حرم ها معتقد نیستند، قرآن را قبول دارند (مانند وهابی ها البته ادعا می کنند)، پس قرآن را که قبول کنید باید آیاتش را نیز قبول کنید. آیه ۵۹ سوره احزاب و ۳۱ سوره نور اشاره مستقیم و محکم به حجاب زنان دارد. اگر تفسیر این آیات و حواشی آنها را کامل مطالعه کنید، بسیاری از آیات دیگر نیز به صورت تبصره این آیات را کامل می کنند و مجموعه ای منظم را تشکیل می دهند که بی حجابی را یک گناه بزرگ و عامل انحراف جامعه می داند…

همه این مواردی که گفته شد، مجموعه ای است که مفهومش می شود جدا نبودن دین و اجتماع. آیا شما به سکولاریسم (جدایی دین و اجتماع) معتقد هستید و حرم را مکان دعا و نیایش، و جامعه را مکان هر گونه بودن و هر گونه پوشیدن، قبول دارید؟ این تفکر با تفکرات مسیحی ها یکی نیست؟ یک روز در هفته کلیسا و بقیه روزها در جامعه بدون حتی کوچکترین دخالت تفکرات مذهبی در زندگی اجتماعی؟

اگر جدایی دین و اجتماع را قبول دارید، بر خلاف دین اسلام حرکت می کنید، زیرا دین اسلام دین اجتماع است و حتی بسیاری از امور عبادی آن اجتماعی است… یک ماه همه روزه می گیرند، نماز های جماعت، اذان بر مناره ها، امر به معروف و نهی از منکر در جامعه (چیزی که در نظام سکولاریزه شده غرب وجود ندارد) و … و … و حتی زیارتی که شما رفته اید، زیارت در حرمی که همیشه باز است و پذیرای مردم اجتماع است.

لطفاً جواب بدهید که حجاب یک ارزش هست یا خیر؟

تعقل کنید، مطمئناً این حجاب شما در حرم، خود، به نوعی تخریب کننده تفکرات جوانان و نوجوانانی است که شما را به عنوان الگو قبول دارند، بچه هایی که به راحتی تفکراتشان سکولاریزه می شود، بدون اینکه بفهمند.

آنها به این نتیجه می رسند که می شود در جامعه هر چه دلشان خواست، باشند و در کنارش هم، کمی چاشنی مذهب و دین را اضافه کنند و مدعی باشند که دیندار هم هستند و حتی بالاتر، معتقد می شوند که ایمانشان قلبی است و کسی به گرد پایشان هم نمی رسد، چون خودشان را زیر ظاهری اسلامی مخفی نکرده اند !!!

وَمَا الْحَیاه ُالدُّنْیا إِلَّا لَعِبٌ و َلَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَهُ خَیرٌ لِلَّذِینَ یتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (انعام / ۳۲)

زندگی دنیا، چیزی جز بازی و سرگرمی نیست! وسرای آخرت، برای آنها که پرهیزگارند بهتر است، آیا نمی‌اندیشید؟!