قدر عفت زنان میبدی را بدانیم

درباره یک دروغ بزرگ

زنان و دختران میبدی همواره به عفت و پاکدامنی شهره بوده اند و اصلا  یک پای«دارالعباده» نامیدن استان یزد، بی تردید همین نجابت و عفاف زنان یزدی و میبدی است. این مسئله آن قدر برای مردم ایران جاافتاده است که حتی بسیاری از خانواده های غیریزدی برای خوشبخت شدن پسرانشان به دنبال دختر یزدی می گردند تا از رهگذر حیاء و عفت مثال زدنی این دختران، آرامش و سعادتمندی زندگی پسرانشان را تضمین کنند. بنابراین، عفاف و حجاب زنان میبدی، یکی از نقاط بسیار درخشان کارنامه فرهنگی مردمان این دیار محسوب می شود و ما نباید اجازه دهیم این فضیلت بزرگ به راحتی از کفمان برود هرچند در شهر یزد تاحدودی این ملاکها به خاطر تغییر هنجارهایی که به سرعت دارد در آنجا اتفاق می افتد، کمرنگ شده اما بی تردید این مسئله درباره میبد و بانوانش چندان مصداق ندارد.

غفلت ما از این جریان مثبت فرهنگی باعث شده تا دشمنان و فرصت طلبان، درپی مخدوش نمودن ذهنیت افکار عمومی نسبت به زنان میبدی برآیند و به همین خاطر شاهد هستیم که آنان طی سالهای اخیر حرفی بی پایه و اساس را در ذهن برخی از مردم و نخبگان ما فروکرده اند تا این افتخار تاریخی را از ما بگیرند. شاید شما هم شاهد یا شنونده برخی پچ پچ های شیطانی و کذب بوده اید که در آن حیا و پاکدامنی زنان شوهردار میبدی را زیر سوال می برد و آنان را -نستجیر بالله- بی عفت و خائن معرفی می کند.

davat_effta_zanashoei89789

متاسفانه این توهم تا بدانجا پیش رفت که چند وقت پیش، یکی از منبری های حاشیه دار کشوری نیز در سخنرانی اش در میبد، این دروغ بزرگ را پشت تریبون عمومی مطرح کرد و از مردم میبد خواست تا فکری به حال زنانشان کنند.

وقتی به کارشناسان امر در این باره مراجعه می کنیم متوجه می شویم که این مسئله از بیخ و بن غلط و یک دروغ بزرگ است و به هیچ وجه فرهنگ جدیدی در میبد به وجود نیامده که خدای ناکرده محتوای آن بی عفتی و خیانت زنان پرافتخارش باشد. البته این بدان معنا نیست که ۱۰۰ درصد زنان شوهردار میبدی پاک و عفیف هستند بلکه مقصود، آن است که اکثریت قریب به اتفاق آنان هنوز هم مانند اسلافشان، صفت ممتاز حیاء و پاکدامنی را حفظ کرده اند و البته تعداد بسیار ناچیزی که خلاف این قاعده رفتار می کنند هم وجود دارد که تعداد همین افراد نیز نسبت به شهرها و استانهای دیگر بسیار کم است.

ای کاش مسئولین دادگستری شهرستان میبد، به صورت شفاف و آشکار به مردم می گفتند که تعداد پرونده های طلاق در شهرمان به نسبت تعداد ازدواجها چقدر است و در ثانی چه نسبتی از این طلاقها ناظر به «خیانت زنان میبدی» است تا یکبار برای همیشه جلوی این یاوه گویی ها که مستقیما عفت زنان و دختران ما را نشانه رفته گرفته شود.

بیایید جلوی این دروغ بزرگ را در شهرمان بگیریم چرا که اگر امروز، غفلت کنیم و خودمان با دامن زدن به این شایعات بی اساس به سربازان بی جیره و مواجب دشمن تبدیل شویم دیگر در آینده ای نزدیک نباید انتظار داشته باشیم که زنان و دختران ما راه مادرانشان را ادامه دهند چرا که با این دروغ پراکنی ها قبح خیانت و بی حیایی می شکنیم و وقتی جامعه ای مدام زنانش را متهم به رذائل اخلاقی نمود، مطمئنا این رذائل منفی کم کم در بانوان آن جامعه ایجاد و به تدریج در آنان نهادینه می شود. آن وقت چند نسل باید خون دل بخورد تا شاید این گل به خودی ما را جبران کند.

قدر حیاء و نجابت دختران و زنان میبدی را بدانیم و از آن صیانت کنیم.