متن اصلی
گروه : گفتگو » مصاحبه ها
شناسه : 16044
تاریخ : 08 بهمن 1393
ساعت : 14:58
پرینت از صفحه

شهردار، هرهفته‌ به روضه‌رضوان سرمی‌زند

گفتگو با آقای محمدعلی امامی

  • چندی پیش به اتفاق خانواده به روضه رضوان رفتیم تا برای اموات فاتحه ای بخوانیم، اما با تحولی جالب و زیبا در قبرستان میبد روبرو شدیم. کلی فضا فرق کرده بود، دیگر قبرها و لابلای آنها پر از خار و خاشاک نبود، رونق دلنشینی پیدا کرده بود. آبدارخانه با پذیرایی چای و کیک و خرما ساخته شده بود. سنگ قبرها همگی نو شده بود، محل خوبی برای برداشتن آب، صدای روضه ای دلنواز و…. وقتی ماجرا را از مردم پرس و جو کردیم، همه بالاتفاق آقای امامی را بعنوان بانی و پیگیر به ما معرفی کردند. آقای محمدعلی امامی یک سفالگر ساده زیست و خوش اخلاق است که با پیگیری عجیب و محکم خود توانست اقدامی بیاد ماندنی را بعنوان باقیات الصالحات از خود برجای گذارد. از او برای گفتگویی صممیمانه دعوت کردیم و ایشان کل ماجرای نوسازی روضه رضوان را در مصاحبه زیر برایمان شرح داد:

گفتگو از: صابر آقایی/ میبد بالا

ضمن معرفی خود، خلاصه ای از زندگی و شغل تان را شرح دهید.

بسم الله الرحمن الرحیم. بنده محمدعلی امامی میبدی فرزند بمانعلی متولد ۱۳۴۰هستم. از ۷ سالگی کمک کار پدرم در کارگاه سفالگری مشغول بوده ام اما از چندسال پیش بدلیل عدم حمایت صنایع دستی در تولیدات سفال و سرامیک مجبور به کارگری شدم  و از سال ۸۶ نیز بازنشسته شدم.

asd (2)

لطفا ماجرای نوسازی روضه رضوان را توضیح دهید.

از تاریخ اول فروردین سال گذشته(۹۲) وقتی خواهرم فوت کرد، رفت و آمد من به روضه رضوان بیشتر شد. در نظر من حال و روز این مکان بعنوان قبرستان مرکزی میبد اصلا مناسب نبود. قبرهای نامنظم، مجهول الهویه، سنگ قبرهای ناخوانا، زمین ریگی و خاکی، روشنایی نامناسب و… همگی از مشکلات این مکان بود. بطوریکه حتی قادر به راه رفتن بین قطعه ها نبودیم و فضای زننده ای شده بود. بنابراین به فکر سروسامان دادن به اینجا افتادیم.

از ۳۱ سال پیش اولین اموات در این قبرستان به خاک سپرده شدند. آقایان حسین آقایی فرزند میرزاعلی و بمانعلی جمالیان از اولین اموات خاکسپاری شده در این محل هستند. اکنون حدود ۷۰۰ قبر بالغ و ۱۵۰ قبر کودک در این قبرستان وجود دارد. قبل از نوسازی در عصرهای پنجشنبه فقط حدودا ۲۵ نفر برای فاتحه خوانی به اینجا می آمدند ولی الان بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ نفر در عصرهای پنجشنبه به این مکان می آیند. همچنین پس از نوسازی با موج زیادی از مردم جهت سپرده گذاری قبر مواجه شدیم و تاکنون در این مدت حدود ۱۵۰ قبر پیش فروش شده و پول آن به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان برای هر قبر به حساب شهرداری واریز شده است.

در مرحله ی اول نامه ای به شهرداری و شورای شهر زدیم و وضعیت نامناسب فعلی قبرستان را برایشان شرح دادیم. با پیگیریهای بعدی، شهرداری مصالح و نیروی کار لازم را برایمان تامین کرد سپس با کمک مهندس خامسی کار را شروع کردیم.

کل مدت پروژه نوسازی چقدر طول کشید؟

از اول تیرماه سال ۹۲ تا آخر اسفند همان سال کل پروژه طول کشید.

20150115-16272320150115-162948

مختصری از کل هزینه های انجام شده را شرح دهید.

حدود ۱۵ میلیون تومان دستمزد کارگران و بناها، ۷۰۰ متر موزاییک، ۱۵ تن سیمان، ۱۵ ماشین شن برای ارتفاع سازی ۵۰ سانتی متری را شهرداری تقبل کرد. حدود ۱۷ میلیون تومان هزینه سنگها شد یعنی هرسنگ حدود ۱۰۰ هزار تومان. هزینه سنگها را بستگان مرحومین دادند البته حدود ۴ میلیون تومان هم خودمان بانی شدیم تا کار تمام شود.

چه اقداماتی برای نوسازی قبرستان انجام شد و خودتان چه مقدار در این کار خیر سهیم بودید؟

ساخت آبدارخانه، مرتفع سازی قبرستان و نوسازی سنگ قبرها، نصب دو عدد آبسردکن، آبرسانی مناسب، ساخت محل برداشت آب و شستشو، راه اندازی سیستم صوتی و… در کل حدود ۸ میلیون تومان هزینه کردم اما در این موضوع آنقدر مصمم بودم که حاضر بودم نان خالی بخورم ولی اینکار بخوبی انجام شود و ناتمام نماند همچنین آبروی میبد هم برایمان مطرح بود چراکه مزار مرکزی و اصلی میبد است.

هنوز مواردی هست که نیاز به پیگیری باشد؟

خدا را شکر غسالخانه ای با متراژ ۲۰۰ متر و مجهز طبق نقشه روز درنظر گرفته شده است و اکنون در حال تکمیل نقشه ی اولیه آن توسط شهرداری می باشد. بنظر می رسد پارک بازی مناسب برای بچه ها، روشنایی کافی، صندلی نشیمن، تکمیل قسمت دوم قبرستان و نیز تکمیل سالن برای روضه رضوان ضروری است.

20150115-16294420150115-162933

درمورد سالن ناتمامی که در کنار گلزار شهدا می باشد توضیح دهید.

خوشبختانه سالن نسبتا بزرگی با متراژ ۱۰۰۰ مترمربع ساخته شده است اما هنوز برای تکمیل شدن نیاز به وسایل صوتی، گرمایش و سرمایش، قالی، گازکشی، روشنایی و… نیاز است. اگر این مکان تکمیل شود بنظر من جایی بسیار مناسب برای برگزاری مراسمات می باشد چرا که از نور معنویت شهدا نیز فیض خواهیم برد.

درپایان چه حرفی برای مردم و مسولین دارید؟

تقدیر و تشکر ویژه ای از شهرداری و شورای اسلامی شهر میبد دارم چراکه هنوز شهردار میبد هفته ای یک الی دوبار به روضه رضوان سر می زند. همچنین از فرماندار، آقایان مهندس خامسی، استاد یدالله آقامحمدی، عباس آقامحمدی و علی آقایی تشکر می کنم. امید داریم با مساعدت شهرداری، بتوانیم قسمت دوم قبرستان را هم از اول سال۹۴ شروع کنیم چراکه مردم برای نوسازی و تکمیل اینجا بسیار ابراز خوشنودی کرده اند و اگر روند آن را مشاهده کنند احتمالا کمکهای زیادی خواهند کرد.