متن اصلی
گروه : گفتگو » مصاحبه ها
شناسه : 15545
تاریخ : 23 دی 1393
ساعت : 12:57
پرینت از صفحه

بزرگترین افتخارم خادمی هیئت است

گفتگو با جوان اهل‌سنت ساکن میبد

*لطفا در بتدا خودتان را معرفی کنید؟

بنده محمدرضا(حامد) حیدری هستم متاهل و دارای یک فرزند اهل شهرستان خاش روستای ایرندگان از سال ۱۳۸۰ تا الان در محموداباد میبد ساکن هستم.

* پیرو چه مکتبی از مذهب اهل سنت هستی؟

مکتب حنفیه که مقلد ابوحنیفه می باشیم.

* نظر شما و هم کیشانت در مورد اهل بیت و شیعیان چیست؟

همانطور که همه میدانیم ائمه و اهل بیت از نوادگان حضرت محمد (ص) هستند حسن و حسین که بودند؟ پسران حضرت علی (ع) که برای حیات و ادامه اسلام جان خودشان را جاری کردند و همه چیزشان را فدا کردند؛ حتی کودک شش ماهه امام حسین(ع) در این راه به شهادت رسید. به هر کدام از اینها توهین بشود انگار به شخص حضرت محمد(ص) توهین شده است؛ به اسلام توهین شده است؛ به قرآن توهین شده است و این برای ما حنفی‌ها به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد.

کسانی که یه اهل بیت توهین میکنند از جایی دیگر تغذیه می‌شوند هدف آنها اثبات شیعه و سنی نیست. داریم می‌بینیم که همین اسرائیل و آمریکا چگونه استان سیستان و بلوچستان را تحریک می‌کنند و می‌گویند شما مرزنشین هستید امکانات ندارید دولت شماها را حمایت نمی‌کند رفاه ندارید و سعی می‌کنند با ایجاد تفرقه شیعه و سنی را به جون هم بیاندازند در صورتی که ما در زمان بعد از انقلاب همه امکانتمون در حد خوبی است مثلا برق و اب و تلفن راه های اسفالت و پل سازی بسیار خوبی انجام شده است ولی مهمترین چیز برای ما امنیت می‌باشد.

* نظرت در مورد مردم میبد و نوع برخورد آنها با اهل سنت چیست؟

تا الان که مدت سیزده سال است در میبد و محله زندگی می کنم هیچ توهین و برخورد نامناسب و حتی سردی با بنده نشده است و با افتخار می گویم که خوشحالم داماد محمودآباد شده ام و مردم و اقوام همسرم طوری با من رفتار میکنند که دراینجا به مانند زادگاهم راحت هستم بنده امیدوارم بتوانم یکروز این محبتها را جبران کنم.

*نظرت در مورد گروه داعش و اتفاقاتی که در منطقه افتاده است چیست؟

داعش فقط حرف خودش را می‌زند؛ اسلام او حرف خودش است. آنها به کمترین اصول اخلاقی پایبند نیستند. همه را می‌کشند پیر و جوان زن و مرد بچه و بزرگ و این یعنی پست‌تر از حیوان و بعد می گویند ما اسلام هستیم مسلمان واقعی ما هستیم در صورتی که دین ما “اسلام” دین مهربانی و برادری می‌باشد.

اگر روزی اعلام شود که چه کسانی می‌خواهند به جنگ داعش بروند من اولین نفر هستم. من با سر و جان و برای حمایت از اسلام محمدی(ص) به جنگ آنها می روم چون جهاد اصول دین اسلام است وقتی پیامبر(ص) دستور جهاد می‌داد همه یا سرو جان لبیک می‌گفتند اگر داعش وارد کشور ما بشود اصل امنیت ما از بین می‌رود.

* شما یکی از خادمین هیئت فاطمیه محمودآباد هستید انگیزه ات از این حضور و خدمت در هیئت چیست؟

بزرگترین افتخارم خادمی هیئت است. بنده سرزنده از محرم هستم. اگر اجازه می‌دادند کفشهای هیئتی‌ها را واکس می‌زدم. من در خیمه فاطمه زهرا خادمی میکنم و حتی اسم دخترم را فاطمه گذاشته‌ام این افتخار غلامی حسین(ع) نصیب هر کسی نمی‌شود باید خوب قدر این نعمت را بدانم.

* نظرت در مورد بعضی از اهانتهایی که بعضا شیعیان افراطی نسبت به اهل تسنن روا می‌دارند چیست؟

من می دانم که شیعه واقعی و سنی واقعی اهل توهین به برادر دینی خود نیست حضرت محمد(ص) که خود پرچمدار دین اسلام است همه مسلمانان جهان چه شیعه و چه سنی را به برادری و وحدت دعوت کرده است و می دانیم که با این وضعیتی که در منطقه بوجود آمده است امنیت و اسایش ما و مملکت ما در گرو برادری و همفکری است و ما بدون تفرقه می‌توانیم بر دشمنان اسلام غلبه کنیم. دین ما یکی است و آن اسلام است قرآن مکتب ماست ما دو برادر هستیم آخرت و معاد هم هست ما و شما هردو قبول داریم پس نزاع و تفرقه برای چیست؟

یک دفعه در شهیدیه یک روحانی در مسجد و بالای منبر به مسائل تفرقه انداز بین شیعه و سنی دامن زده بود بنده در اخر مجلس به ایشان متذکر شدم که من که اهل تسنن هستم با شمای شیعه برادریم و این حرف پیامبر اسلام (ص) است چرا با طرح این مطالب کینه را افزایش می‌دهی و تفرقه و دشمنی را تبلیغ می‌کنی آن هم در لباس پیامبر و بالای منبر مسجد؟ آیا می دانی شیعه و سنی با هم ازدواج می کنند؟ آیا می دانی من و همسرم زیر یک سقف زندگی می‌کنیم و نماز می‌خوانیم با یک دین و قبله مشترک؟ آیا می‌خواهی با این صحبتها بنیان خانواده‌ها را از بین ببری؟ بعد از چند دقیقه بحث ایشان از بنده عذرخواهی کرد و قبول کرد که اشتباه کرده است.

* آقای حیدری اگر خاطره ای در مورد وحدت یا شیعه و سنی دارید در مورد آن صحبت کنید؟
وقتی از زندگی راضی باشی سراسرش خاطره است. بنده پارسال یکی از یرادرانم را از دست دادم او تنها بیست و شش سال داشت متاهل بود و دارای یک فرزند. افتخار خانواده ما این است که او در بهترین شب خدا یعنی شب لیله القدر شب ضربت خوردن حیدر کرار علی (ع) فوت نمود و امیدواریم که همراه یاران علی(ع) مشحور گردد و اینکه یک روز یکی از همکاران در کارخانه محل کارم، به حضرت علی(ع) توهین کرد بنده به تندی و غضب به او تذکر دادم و گفتم: من که سنی هستم اسم مولا علی(ع) را بدون وضو نمی‌برم شما که اهل تشیع هستی چرا به وجود نازنین او توهین می‌کنی؟ فکر کردی چونم من حنفی هستم خوشحال می‌شوم؟! برو تحقیق کن ببین که حضرت امیرالمومنین علی(ع) کی بوده است و بعد استغفار کن.

* اگر نکته ای مانده است بفرمائید؟

از شما و همکارانتان تشکر می کنم که این موقعیت در اختیار من قرار دادی از اهالی میبد و مردم عزیز محمودآباد که به من بسیار لطف داشته و دارند و بنده را به عنوان برادر دینی خود می‌دانند تشکر می‌کنم و همچنین از همسرم و خانواده‌اش کمال تشکر را دارم که با اخلاق و رفتار خوبشان باعث شده‌اند من اصلا احساس غریبی نکنم وهمواره یار و یاورم بوده‌اند.

* از اینکه وقت تان را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم امید است همواره دنیاله رو قرآن و سیره پیامبران الهی باشید برای شما و خانواده محترمتان از خداوند منان سلامتی روز افزون مسئلت می نمائیم.