نظر امام‌جمعه‌میبد درباره حواشی اخیر پیرامون افاغنه و غیربومی‌های حاضر درمیبد

وی با اشاره به جنجالهای اخیر درباره مسئله غیربومی های غیر ایرانی گفت: بایستی نسبت به غیربومیهای ساکن در شهرستان –اعم از غیر ایرانی ها و غیر یزدی ها- رویکرد سنجیده ای را اتخاذ نمود و خدای ناکرده نباید به سمت تعصبات ناسیونالیستی افراطی برویم.

جلسه اصحاب رسانه شهرستان میبد با امام جمعه میبد، جهت تشکیل «شورای رسانه شهرستان» تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار “میبدما”، آیت الله اعرافی با ابراز رضایت از اولین نتیجه ملموس جلسه روز خبرنگار امسال از اصحاب رسانه شهرستان تقدیر و تشکر نمود و اقدام رسانه های شهرستان در تشکیل شورای رسانه را علی الاصول خوب و مثبت ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد: این تشکیلات برای هماهنگ شدن هرچه بیشتر رسانه های شهرستان  است و نباید این تلقی به وجود آید که قصد دیکته کردن اهداف و یک دست نمودن آن وجود دارد.

امام جمعه میبد گفت: امیدواریم این شورا تبدیل به الگو و شورایی نمونه شود و این الگو بتواند در پیشرفت گردش اطلاعات در میبد موثر باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از نکات بسیار مهمی که ما باید به آن توجه کنیم آن است که بایستی سهم رسانه های متنوع شهرستان را در سطح رسانه های استان و کشور بالا ببریم و این یکی از موضوعاتی است که انشاءالله باید در دستور کار شورای رسانه میبد قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنجالهای اخیر درباره مسئله غیربومی های غیر ایرانی گفت: اساسا بایستی نسبت به غیر بومی های ساکن در شهرستان –اعم از غیر ایرانی ها و غیر یزدی ها- رویکرد سنجیده ای را اتخاذ نمود و خدای ناکرده نباید به سمت تعصبات ناسیونالیستی افراطی برویم.

آیت الله اعرافی افزود: نباید مردم این شهر را به سمت این گونه تعصبات سوق داد و ظرفیت جذب و هضم و تعامل با عزیزانی که از مناطق دیگر به اینجا می آیند را از آنان گرفت.

وی گفت: در عین حال این به آن معنا نیست که ما نباید مشکلات ناشی از آن را ببینیم بلکه بایستی به دقت این مشکلات را تحلیل کنیم و مسئولین هم وظیفه دارند آن را معالجه کنند.

امام جمعه میبد خاطرنشان کرد: بایستی این روند مهاجرت ها توسط مسئولین شهرستان، کنترل و مدیریت شود اما از آن سو نیز وظیفه مردم و رسانه ها این است که از شهرشان چهره ای تعصبی و نژادی به نمایش نگذارند و بین این دو تا باید دقیق حرکت کنیم.

رییس جامعه المصطفی العالمیه تاکید نمود: مهمتر از دو نکته مذکور این است که یک شهر فرهنگی قوی، شهری است که ارزش های اخلاقی، دینی و بومی خود را به افراد غیربومی انتقال دهد و آنان را در فرهنگ خود هضم کند و در عین حال از نکات مثبت آنان نیز استفاده کند.

آیت الله اعرافی افزود: دوستانی در همین ایام مسئله افغانی های ساکن در شهرستان را برجسته کردند که بخشی از حق را گفتند و دوستان دیگری به آنان پاسخ دادند که بخشی از حقیقت هم نزد آنان بود.

وی گفت: ما نباید شهر خود را به عنوان شهری ناسیونالیستی و نژادپرست به استان و کشور معرفی کنیم در عین آنکه می خواهیم میبد شهری الگو و سرآمد باشیم و در عین حال نباید از مشکل غیربومی ها غفلت کرد.

در ابتدای این جلسه هنردوست، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میبد گزارشی از نشست اخیر اصحاب رسانه را ارائه نمود و ماحصل جلسه مذکور را تصمیم بر تشکیل شورای رسانه شهرستان میبد، ایجاد بانک اطلاعاتی اصحاب رسانه میبد و نیز انتخاب آقای جانب الهی به عنوان نماینده اصحاب رسانه در شورای فرهنگ عمومی، عنوان کرد.