چرا دانشگاه آزاد میبد با افتخار(!) اعلام نمی‌کند سه رشته دکتری دایر نموده؟

معمولا وقتی دانشگاهی موفق به اخذ رشته‌ای در هر یک از مقاطع سه‌گانه می‌شود این خبر را با آب و تاب و به صورت مکرر در رسانه‌ها اعلام می‌کند اما دانشگاه آزاد میبد که در پدیده‌ای بی‌نظیر سه رشته دکتری را توامان دایر کرده است، اصلا مایل به رسانه‌ای کردن این موفقیت چشمگیر(!!) نیست و البته دلیل آن بر آگاهان کاملا مشخص است.

همزمان با بالا گرفتن بحثها درباره افزایش فله‌ای رشته‌های دکتری در دانشگاههای آزاد سراسر کشور، دانشگاه آزاد میبد نیز به یکباره سه رشته دکتری دایر نموده است.

به گزارش “میبدما”، این رشته‌ها عبارتند از حقوق عمومی، زبان و مهندسی کامپیوتر.

نکته جالب این ماجرا این جا است که دانشگاه آزاد میبد حتی سابقه برگزاری یک دوره کارشناسی ارشد حقوق عمومی هم ندارد و در لیست اساتید این دانشگاه صرفا یک استادیار تازه فارغ‌التحصیل شده در حقوق عمومی به چشم می‌خورد و اصلا استادی که مرتبه دانشیاری در این رشته داشته باشد را در اختیار ندارد ضمن آنکه اساسا گروه حقوق عمومی تاکنون در این دانشگاه تشکیل نشده است!

معمولا وقتی دانشگاهی موفق به اخذ رشته‌ای در هر یک از مقاطع سه‌گانه می‌شود این خبر را با آب و تاب و به صورت مکرر در رسانه‌ها اعلام می‌کند اما دانشگاه آزاد میبد که در پدیده‌ای بی‌نظیر سه رشته آن هم در مقطع دکتری را توامان دایر کرده است، اصلا مایل به رسانه‌ای کردن این موفقیت چشمگیر(!!) نیست و البته دلیل آن بر آگاهان کاملا مشخص است.

شاید صحبتهای چند روز قبل مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم در این باره راهگشا باشد، آنجا که وی گفت: «هیچ کدام از رشته محلهایی که امسال دانشگاه آزاد به عنوان رشته محلهای جدید پذیرش دانشجو در مراکز دانشگاهی خود اعلام کرده مجوز شورای گسترش آموزش عالی را ندارد. بر اساس اساسنامه دانشگاه آزاد، این دانشگاه مقید و ملزم است ظرفیت های اعلام شده از سوی شورای گسترش را رعایت کند ولی بر اساس اطلاعاتی که می رسد در بسیاری از واحدها این ظرفیت ها را رعایت نکرده است.»

البته چنین اقداماتی صرفا منحصر در دانشگاه آزاد میبد نبوده و دانشگاه آزاد یزد و تفت نیز چنین شگفتی‌هایی را البته در رشته‌ای دیگر خلق کرده‌اند!

این گونه اقدامات دانشگاه آزاد، به شدت صدای مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نخبگان و دلسوزان علم و فرهنگ کشور را درآورده و اخیرا کمیته‌هایی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.