عدم‌همراهی انگلیس با آمریکا درحمله به سوریه

یک روز پس از هشدار رهبر معظم انقلاب مبنی بر غیرقابل کنترل بودن عواقب مداخله نظامی غرب در بحران سوریه، مجلس عوام انگلیس پیشنهاد دولت این کشور برای مداخله نظامی را رد کرده و به آن رای مخالف داد تا امریکا برای تصمیم خود برای مداخله نظامی در سوریه، بیش از پیش تنها بماند. به […]

یک روز پس از هشدار رهبر معظم انقلاب مبنی بر غیرقابل کنترل بودن عواقب مداخله نظامی غرب در بحران سوریه، مجلس عوام انگلیس پیشنهاد دولت این کشور برای مداخله نظامی را رد کرده و به آن رای مخالف داد تا امریکا برای تصمیم خود برای مداخله نظامی در سوریه، بیش از پیش تنها بماند.

به گزارش رجانیوز پس از آنکه با ناتمام ماندن دو نشست شواری امنیت سازمان ملل متحد با موضوع تصمیم‌گیری برای مداخله نظامی در سوریه، به دلیل مخالفت برخی از اعضا ناتمام ماند و امریکا نتوانست یک هماهنگی قانونی و جهانی را برای مداخله نظامی در سوریه بوجود بیاورد، دولت انگلیس نیز که در دهه‌های اخیر همراه همیشگی امریکا در حملات نظامی به کشورهای خاورمیانه از جمله جنگ خلیج فارس، حمله به افغانستان و عراق بوده است، اعلام کرد،در تصمیم امریکا برای مداخله نظامی در سوریه، این کشور راتنها خواهد گذاشت.

صبح امروز جمعه شبکه خبری العربیه در خبری فوری اعلام کرد که مجلس عوام انگلیس پیشنهاد دولت این کشور برای اقدام نظامی علیه سوریه را رد کرد.

«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس بعد از شکست در رای گیری در مجلس عوام انگلیس متعهد شد که در زمینه اقدام نظامی علیه سوریه از نظر این مجلس تخطی نکند.

وی تاکید کرد که نمایندگان نشان دادند که مخالف اقدام نظامی هستند و او هم بر همین اساس عمل خواهد کرد.

بر اساس گزارش بی بی سی، در جلسه پنچشنبه شب پارلمان بریتانیا، ۲۸۵ نماینده علیه اقدام نظامی در سوریه رای دادند در حالی که ۲۷۲ نماینده به چنین اقدامی رای موافق دادند.

دولت انگلیس که از چند روز قبل به دنبال یافتن توجیهی قانونی برای اقدام نظامی علیه سوریه بود، امروز گزارش حقوقی خود در این مورد را منتشر کرده و در آن با استناد به «خسارات انسانی و وخامت اوضاع بشری» در سوریه، اقدام نظامی علیه این کشور را مجاز دانسته بود.

لندن دیروز پیش‌نویس قطعنامه‌ ضدسوری‌ای را نیز به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که در صورت تصویب به جامعه بین‌الملل اجازه می‌داد برای جلوگیری از آنچه «کشتار بیشتر در سوریه» خوانده شد، وارد عمل شوند. این قطعنامه مشابه همان چیزی است که مجوز حمله به لیبی را صادر کرد.

کامرون دیروز نمایندگان پارلمان را نیز که در تعطیلات تابستانی به سر می‌بردند، فراخوانده بود.

وزیر دفاع انگلیس: در هیچ اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی‌کنیم

پس از رای منفی مجلس عوام انگلیس به پیشنهاد دولت مبنی بر دخالت نظامی در سوریه، وزیر دفاع انگلیس تاکید کرد که این کشور در هیچ اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی‌کند.

به گزارش  شبکه خبری اسکای نیوز ،  فلیپ هاموند وزیر دفاع انگلیس تاکید کرد که این کشور در هیچ اقدام نظامی علیه سوریه مشارکت نخواهد کرد.

وزیر دفاع انگلیس در عین حال پیش بینی کرد که حمله نظامی علیه سوریه به رغم عدم مشارکت این کشور در آن به مورد اجرا در آید.

وی تاکید کرد که اقدام نظامی علیه سوریه بدون مشارکت ما انجام می شود.

هاموند با اشاره به عدم مشارکت لندن در جنگ احتمالی علیه سوریه، تاکید کرد که آمریکا از این امر احساس ناامیدی خواهد کرد.

کاخ سفید: به تنهایی اقدام می‌کنیم

در همین حال یک مسئول کاخ سفید به شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گفت: واشنگتن در صورتی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تصمیم بگیرد، به تنهایی برای اجرای حمله به سوریه گام برخواهد داشت.

به گزارش اسکای نیوز، کاخ سفید اعلام کرد که اوباما بر این باور است که منافع آمریکا در خطر است و متعهد شد کسانی را که از سلاح هایی شیمیایی استفاده کردند، مجازات کند.

بر اساس این گزارش، اوباما گفت که کشورهایی که با به کار گیری سلاح‌های شیمیایی منشور و تعهدات [بین‌المللی] را نقض می کنند، مجازات خواهند شد و رئیس جمهور آمریکا بر اساس منافع واشنگتن تصمیم خود را درباره سوریه مشخص خواهد کرد.

واکنش کاخ سفید پس از رای منفی مجلس عوام انگلیس به پیشنهاد دولت برای دخالت نظامی در سوریه صورت گرفت.

این در حالی است که یک مسئول کاخ سفید به شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گفت: واشنگتن در صورتی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تصمیم بگیرد، به تنهایی برای اجرای حمله به سوریه گام برخواهد داشت.

دولت سوریه هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده و به بازرسان سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده تحقیق کنند. علی‌رغم این، دولت آمریکا ضمن کوبیدن بر طبل جنگ در سوریه گفته برای اعتمادسازی دیر شده است.

گفتنی است رسانه‌های غربی از هفته گذشته جنگ روانی گسترده‌ای را مبنی بر برنامه‌ریزی امریکا برای حمله به سوریه در پنجشنبه شب گذشته براه انداختند که این تاریخ با وجود تبلیغات گسترده، در رسانه‌ها به روز یکشنبه و سپس سه شنبه موکول شد، اما ظاهرا تصمیم دولت انگلیس بر عدم مشارکت در این مداخله نظامی نشان می‌دهد، حمله مذکور چندان جدی نبوده و در اساس اتفاق افتادن آن شک و شبهه جدی وجود دارد.