۳۰هیات‌علمی و ۱۲۷۰دانشجو داریم/ کارشناسی حقوق، مهندسی پزشکی و صنایع غذایی و دکتری نهج‌البلاغه در دانشگاه میبد راه‌اندازی می‌شود

در سال ۹۱ به عنوان اولین شهرستان استان موفق شدیم تا مجوز برگزاری دوره دکتری در دو رشته فقه و حقوق جزا و نیز علوم قرآن و حدیث را بگیریم و اخیرا نیز مجوز راه اندازی رشته نهج البلاغه در دوره دکتری را گرفته ایم و در سال گذشته و در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم نیز این مجتمع به طور قطعی به دانشگاه، ارتقاء یافت

  • عکاس: سید روح الله علوی راد

صبح امروز، نشست خبری رئیس دانشگاه آیت الله حائری میبد با اصحاب رسانه شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار “میبدما”، در ابتدای این جلسه دکتر عباس کلانتری (رئیس دانشگاه) با گرامیداشت هفته دولت و همچنین یاد و خاطره نماینده فقید میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آیت الله اعرافی و مرحوم یحیی زاده انصافا حق بزرگی بر گردن شهرستان و دانشگاه آیت الله حائری میبد چه در مرحله ارتقاء دانشگاه و چه در مرحله انفکاک آن از دانشگاه یزد و چه در سایر زمینه ها دارند و ایشان در پیگیری بسیاری از مسائل دانشگاه بسیار تاثیرگذار بودند و خون دلها خوردند.

وی با ذکر تاریخچه ای از دانشگاه آیت الله حائری میبد گفت: این دانشگاه، ترقی یافته دانشکده الهیات میبد است که در سال ۷۳ مجوز آن به همت امام جمعه و فرماندار وقت میبد اخذ شد و در ابتدا تنها رشته دبیری الهیات در آن تدریس می شد و در سال ۷۹ رشته فقه و مبانی حقوق هم به این دانشکده اضافه شد و رشته دبیری الهیات هم به رشته علوم قرآنی و حدیث تغییر نام داد.

رئیس دانشگاه آیت الله حائری میبد افزود: سرعت رشد دانشگاه میبد از سال ۷۹ تا ۸۷ به حدی بود که در سال ۸۷ شورای گسترش وزارت علوم تصمیم گرفت تا این دانشگاه از دانشگاه یزد منفک شود و در سال ۸۸ نیز رشته ایران شناسی به سه رشته فقه و مبانی حقوق، علوم قرآن و حدیث و فلسفه اضافه شد و دانشگاه میبد تنها دانشگاهی است که این رشته را در مقطع کارشناسی دارد و در سال ۸۹ به مجتمع آموزش عالی ارتقاء یافتیم و در سال ۹۱ به عنوان اولین شهرستان استان موفق شدیم تا مجوز برگزاری دوره دکتری در دو رشته فقه و حقوق جزا و نیز علوم قرآن و حدیث را بگیریم و اخیرا نیز مجوز راه اندازی رشته نهج البلاغه در دوره دکتری  را گرفته ایم و در سال گذشته و در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم نیز این مجتمع به طور قطعی به دانشگاه، ارتقاء یافت و انشاءالله این دانشگاه در افق ۱۴۰۴ بایستی ۲۰ رشته کارشناسی، ۴۰ رشته کارشناسی ارشد و ۱۰ رشته دکتری داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر ۹ رشته کارشناسی در سه دانشکده الهیات، علوم انسانی و ایران شناسی و فنی-مهندسی تدریس می شود که علاوه بر فقه و مبانی حقوق، فلسفه، ایران شناسی و علوم قرآن و حدیث، عبارتند از رشته های مدیرت مالی، علوم اقتصادی، فناوری اطلاعات، کامپیوتر و صنایع.

وی با اشاره به رشته های جدیدی که در دانشگاه میبد در حال اخذ مجوز از شورای گسترش هستند خاطرنشان ساخت: بنا بود بر مبنای طرح آمایش دانشگاههای استان، رشته هایی که هریک از دانشگاههای دولتی استان دارند در سایر دانشگاههای دولتی اخذ نشود اما متاسفانه برخی از دانشگاههای استان این قاعده را رعایت نکردند اما ما به این قاعده پای بند هستیم.

دبیر شورای مراکز آموزش عالی میبد افزود: برای رشته های جدید در نظر داریم تا بیشتر به سمت تحصیلات تکمیلی و دروس میان رشته ای برویم.

وی گفت: در حال حاضر در دوره کارشناسی ارشد رشته های فقه و حقوق خصوصی و فقه و حقوق جزا، تفسیر، علوم قران و حدیث، فولکلور، تاریخ ایران دوره اسلامی را داریم و در نظر داریم تا به زودی رشته های حقوق، مهندسی پزشکی و صنایع غذایی را در مقطع کارشناسی راه اندازی کنیم و احتمالا رشته حقوق تا مرحله تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ۹۳ در دانشگاه میبد دایر خواهد شد.

دکتر کلانتری افزود: از نظر جذب هیات علمی، دانشگاه میبد در سطح مطلوبی قرار دارد و در حال حاضر ۳۰ عضو هیات علمی(شامل ۳ دانشیار، ۳ مربی و ۲۴ استادریار) در آن مشغول به فعالیت هستند که در صورت تامین بودجه، تعداد آنها حداقل به ۵۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره تعداد دانشجویان این دانشگاه نیز گفت: در حال حاضر ۸۶۰ دانشجو داریم که از ابتدای مهر این تعداد به ۱۲۷۰ دانشجو افزایش پیدا خواهد کرد که ۶۰درصد آنها را دختران و ۴۰درصد را پسران تشکیل می دهند.

وی با اشاره به فعالیتهای دانشگاه در بخش پژوهشی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر کتابخانه مرکزی دانشگاه با ۲۵هزار جلد کتاب در حال خدمت رسانی به دانشجویان است و یک نشریه علمی-پژوهشی با عنوان «کتاب قیم» در حوزه علوم قرآن و حدیث منتشر می شود و انشاءالله به زودی مجوز دو نشریه علمی-پژوهشی دیگر در رشته های فقه و حقوق و ایرانشناسی را اخذ خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه آیت الله حائری میبد با اشاره به مهمترین اقدامات عمرانی انجام شده به بیان برخی از این پروژه ها از جمله بهره برداری از یک مرکز IT با ۴۰ دستگاه رایانه، آزمایشگاه زبان با ۳۶ صندلی، احداث سالن مجهز آمفی تئاتر، عملیات محوطه سازی، ایجاد تاسیسات زیربنایی، کاشت ۴۰۰۰ اصله درخت، آغاز عملیات احداث خوابگاه ۷۰۰ نفره خواهران، پیشرفت فیزیکی ۶۰درصدی ساخت مسجد دانشگاه، پیشرفت ۴۰درصدی ساخت مجتمع دانشگاهی و پیشرفت ۱۵ درصدی سالن چند منظوره ورزشی و…

وی با اشاره به یکی از دستاوردهای دانشگاه میبد گفت: خوشبختانه ما در این دانشگاه جذب بی رویه کارمند نداشته ایم و در حال حاضر ۲۱ کارمند داریم در صورتی که مطابق با استاندارد وزارت علوم حداقل باید ۴۰ کارمند داشته باشیم اما با این وجود مشکلی در خدمت رسانی به صورت مطلوب نداشته ایم.

دکتر کلانتری با تقدیر و تشکر از خیرین دانشگاه به ویژه بنیاد میبدی و آقای مسعود جندقی و تقاضا از خیرین شهرستان برای سرمایه گذاری خیری در دانشگاه میبد گفت: دانشگاه آیت الله حائری میبد به شدت نیازمند این گونه اقدامات خیری است و ما الان در زمینه های مختلف از جمله تکمیل مسجد، ساخت امکانات تفریحی و ورزشی(مثل استخر و زمین فوتبال) نیازمند یاری خیران محترم شهرستان هستیم و البته اگر کمک خیرین نبود شاهد چنین پیشرفتی در دانشگاه میبد نبودیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به سند دار شدن کلیه زمینهای دانشگاه تا پایان امسال مساحت دانشگاه را ۱۵۶ هکتار اعلام کرد.

دبیر شورای مراکز آموزش عالی میبد، مسئله سرویس ایاب و ذهاب دانشگاه را یکی از معضلات دانشگاه دانست و گفت: از شهرداری میبد درخواست داریم تا حداقل یک خط سرویس برای این منطقه قرار دهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون رتبه دانشگاه میبد در میان دانشگاههای دولتی استان گفت: با توجه به راه اندازی مقطع دکتری در دانشگاه میبد و نیز وضعیت مطلوب عمرانی دانشگاه و نیز تعداد قبولیهای زیاد ما در مقطع کارشناسی ارشد، به نظر می رسد در جایگاه دوم پس از دانشگاه یزد قرار داریم.

دکتر کلانتری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ورود علمی دانشگاه میبد در معضلات بومی شهرستان گفت: در این راستا اتاق فکری در شهرستان تشکیل شده است که تاکنون چندین جلسه داشته ایم و متخصصین میبدی درباره معضل غیربومیها به بحث و بررسی پرداخته اند ضمن آنکه بناداریم همایشهای پژوهشی در این زمینه داشته باشیم.

وی اقدام دانشگاه میبد در بورس کردن تعدادی از دانشجویان برتر در دوره دکتری را کاملا منطبق با قانون دانست و گفت: از تمامی متقاضیان هم در وزارت علوم و هم در دانشگاه میبد مصاحبه به عمل آمده است و اگر افرادی باشند که ضعف علمی داشته باشند در مراحل تحصیل در دوره دکتری یعنی آزمون جامع، ارائه مقاله و کنفرانس و رساله دکتری، شورای آموزشی دانشگاه و گروههای آموزشی قرار نیست کوتاه بیایند.

IMG_2604 IMG_2630 IMG_2632 IMG_2633 IMG_2635

IMG_2594

IMG_2596

IMG_2600 IMG_2601 IMG_2604 IMG_2608 IMG_2614 IMG_2622 IMG_2627 IMG_2628 IMG_2652 IMG_2653 IMG_2654 IMG_2655 IMG_2658 IMG_2659 IMG_2662 IMG_2637 IMG_2639 IMG_2642 IMG_2643 IMG_2645 IMG_2646