گفتگو با دارنده میبدی رتبه ۱۵۷ کنکور

آخرین گفتگوی میبد خبر در مورد برگزیدگان کنکور با میثم برزگر یکی دیگر از نخبه های شهرمان است. میثم دبستان و راهنمایی را در بفروئیه درس خوانده و سپس راهی دبیرستان آیت الله خامنه ای اردکان شده است. عشق به پزشک شدن او را به رشته تجربی رهنمون می سازد. گفتگوی ما با او کمی […]

آخرین گفتگوی میبد خبر در مورد برگزیدگان کنکور با میثم برزگر یکی دیگر از نخبه های شهرمان است. میثم دبستان و راهنمایی را در بفروئیه درس خوانده و سپس راهی دبیرستان آیت الله خامنه ای اردکان شده است.

عشق به پزشک شدن او را به رشته تجربی رهنمون می سازد. گفتگوی ما با او کمی با دیگر نخبه های شهرمان متفاوت است. پدرش نانواست و مادرش نیز در مدرسه مشغول به فعالیت است. با وجود آنکه هر دو مثل خیلی از پدر و مادرهای شهرمان از تحصیلات بالایی برخوردار نیستند اما توانسته اند یک نخبه را به جامعه علمی کشور هدیه کنند.

پدر میثم در ستیز با آتش تنور نانوایی لقمه ای نان حلال بر سر سفره آورده و توانسته دو فرزندش را راهی دانشگاه کند. پدر شاید تحصیلات ابتدایی داشته باشد اما دلی دارد به وسعت دریا. عشق پدر به درس و مشق باعث شده که انگیزه میثم برای تحصیل و درس خواندن دو چندان شود و هر طور شده با وجود امکانات کمی که در اختیار داشته دومین رتبه برتر کنکور تجربی در شهرستان های میبد و اردکان را در بین خانم ها و آقایان از آن خود کند و نفر اول آقایان در رشته تجربی بین این دو شهر باشد.

میثم الگویی است برای دانش آموزانی که شاید فکر می کنند حتما باید برای کنکور هزینه های آن چنانی کرد تا موفق شوند. او حتی از داشتن کامپیوتر در خانه نیز محروم بوده است. اما عزم راسخ، هوش و پشتکارش باعث شده که آنچه اسمش مشکل است در برابرش زانو بزند و او مسیر سخت کنکور را به بهترین وجه و با درجه عالی پشت سر بگذارد.

حالا او را باید به عنوان یک پزشک میبدی که در یکی از معتربرین دانشگاه کشور که آرزوی هر دانش آموز تجربی است (تهران و یا شهید بهشتی) ببینیم. آنچه می خوانید ماحصل هم نشینی گروه مصاحبه میبد خبر با نخبه محجوب، محبوب و با اراده میبدی است:

میثم-برزگر

آقای برزگری خانواده شما چند نفری است؟

۴نفر. پدر و مادرم، من و خواهرم.

درس خواندن را برای کنکور از کی شروع کردی؟

از اول دبیرستان به صورت جدی درس می خواندم. چون هدفم قبولی در رشته پزشکی بود. سعی می کردم تمامی مباحث را به خوبی یاد بگیرم و پرونده آن سال تحصیلی را در پایان دوره ببندم. من شنیده بودم که فیزیک سال اول مهم است و هر سال از آن سوال در کنکور می آید پس خیلی خوب سعی می کردم درس ها را بخوانم.

چرا پزشکی، چرا دندانپزشکی و داروسازی نه؟

علاقه خاصی به رشته پزشکی دارم. با وجود این که می دانم بسیار وقتم را می گیرد و حتما برای آینده کاری باید تخصص بگیرم.

از خواندن کدام درس لذت می بری؟

زیست

روزانه چند ساعت مطالعه داشته ای؟

روزهایی که به مدرسه نمی رفتم ۱۱ ساعت. و روزهایی که به مدرسه می رفتم ۶ الی ۷ ساعت.

فکر می کردی این رتبه را بیاوری؟

نه. انتظار داشتم رتبه ام بین ۶۰ تا ۷۰ باشد.

چرا این طور نشد؟

چون سوالات زیست امسال خیلی سخت بود و من زیست را خوب نزدم.

درصدهایت را برایمان می گویی؟

ادبیات۵۳ درصد، عربی ۹۰ درصد، دین و زندگی ۷۴ درصد، زبان ۷۸ درصد، زمین شناسی ۴۸درصد، ریاضی ۷۶درصد، زیست ۶۲ درصد، فیزیک ۸۸ درصد، شیمی ۷۸ درصد.

درس عربی را از بین عمومی ها بالاتر زدی دلیل خاصی داشته است؟

آقای رضائی دبیر عربی ما بود. به یاد نمی آورم که نکته ای را در کتاب ها خوانده باشم و ایشان برایمان نگفته باشند. فکر می کنم اگر  دانش آموزان جزوه آقای رضائی را خوب بخوانند نیاز به هیچ کتاب کنکور و کلاس کنکوری در زمینه عربی نداشته باشند و بتوانند درصد بالایی را در عربی بزنند.

DSC_0333

فکر می کنی کدام دانشگاه پذیرفته شوی؟

دانشگاه شهید بهشتی و اگر خوش شانس باشم تهران!

تا به حال به تهران رفته ای؟

به آن صورت که خودم و یا با خانواده بروم خیر. یک بار مدرسه ما را به اردوی بازدید از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی برد.

دانشگاه های تهران با دانشگاه دیگر نقاط کشور واقعا متفاوت است فکر می کنی چقدر ایده، طرز فکر و آداب و روسومت تحت تاثیر قرار بگیرد؟

انسان خواه ناخواه وقتی وارد یک محیطی می شود و می خواهد در آنجا زندگی کند تحت تاثیر قرار می گیرد به خصوص که من از شهر کوچکی به یک کلان شهر می روم. سعی می کنم که نکات مثبت را بپذیرم و هویت خودم را به عنوان یک میبدی حفظ کنم.

برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی از حالا به چه گرایشی بیشتر علاقه داری؟

مغز و اعصاب

الگوی خاصی هم داری؟

بله. پروفسور سمیعی . از ایشان خیلی خوشم می آید.

پس ما باید منتظر یک پروفسور سمیعی دیگری باشیم؟

می خندد و می گوید: نه! اما دوست دارم یک جراح مغز و اعصاب حاذقی باشم.

آقای برزگر در مسیر درس خواندن چه سختی هایی را متحمل شدی؟

کنکور مانند یک دوی ماراتن است. باید درست شروع کنی که انرژی برای پایان خط هم داشته باشی. از امتحانات نهایی سال سوم شروع به درس خواندن کردم. در برخی از آزمون هایی که در مدرسه برگزار می شد رتبه های خوبی را کسب نمی کردم و شکست می خوردم، سعی می کردم از این شکست ها درس بگیرم و در آزمون های بعدی آن را جبران کنم. اگر درست درس را نخوانی، یک ماه مانده به کنکور که به صورت جدی در حال درس خواندن هستی با نکته هایی مواجه می شوی که دیگر برای رفع آنها به معلم دسترسی نداری.

با چه حسی به سرجلسه کنکور رفتی؟

صبح کنکور احساس بسیار خوبی داشتم. فکر می کردم آن روز، روز من است. روز قبل از کنکور از صبح تا ظهر زبان فارسی خواندم و از ساعت یک تا ۱۲ شب سه کتاب زیست را دوره کردم.

محیط خانه برای درس خواندن چه طور بود؟

پدر و مادرم هر دو برای من خیلی زحمت کشیدند. آنها تمام تلاششان این بود که محیط برای درس خواندن من مهیا باشد.

الگوی شما در دوران تحصیل چه کسی بود؟

رضا دهستانی. ایشان توانسته بودند چند سال قبل رتبه ۱۱ کنکور در منطقه دو بیاورند. الان هم فکر می کنم در فرانسه و یا آمریکا بورسیه هستند.

کلاس کنکور هم می رفتی؟

خیر. در کلاس های کنکور و تست شرکت نکردم.

از چه منابعی استفاده می کردی؟

از کتاب های آموزشی استفاده می کردم. در این زمینه از راهنمایی معلمان که به ما توصیه می کردند چه کتاب هایی را بخوانید استفاده می کردم. به خصوص آقای حیدریان در اردکان و آقای برزگر در میبد. چون در طول سه سال درس را خوب خوانده بودم پایه هایم قوی بود و نیاز به کلاس کنکور نداشتم.

برای کنکور چقدر هزینه کردی؟

فکر می کنم کمتر از ۲۰۰ هزارتومان. به جز چند کتاب بقیه کتاب ها را از ۵ کتابخانه ای که در سطح شهر عضو بودم می گرفتم و مطالعه می کردم.

چه کسی بیشتر از همه از کسب این رتبه خوشحال شد؟

پدرم

کی از نتیجه ات باخبر شدی؟

ساعت ۸ صبح.

چرا اینقدر دیر؟

ما در منزل کامپیوتر نداریم. مادرم به یکی از همکارانش زنگ زد و مشخصات من را گفت و ایشان رتبه را پشت تلفن برایمان خواندند.

موفقیت چه رنگی است؟

طلایی

چه آرزویی داری؟

پزشک ماهری شوم و برای جامعه ام مفید باشم.

شیرین ترین خاطره؟

کسب رتبه کنکور.

تلخ ترین؟

قبول نشدن در مرحله دوم المپیاد شیمی

حرفی مانده که به ما نزده باشی؟

در درجه اول از خداوند متعال سپاسگزارم که من را موفق گرداند. بعد از پدر، مادر و خواهرم. از کادر آموزشی مدرسه، مدیر و معلمانم که در طول چهار سال زحمت مرا کشیدند تشکر و قدردانی می کنم.

گروه میبد خبر نیز برای این نخبه میبدی آرزوی پیشرفت، تعالی وتوفیق روزافزون برای خدمت به مردم شریف ایران را دارد.

گروه مصاحبه: محمدتقی شفیع پور، سیدمحمد نبوی میبدی