البرادعی: نظام‌مبارک برگشته/ مرسی برحق بود

محمد البرادعی اعلام کرد که علت اصلی استعفای وی از منصبش به عنوان مشاور رئیس جمهور موقت مصر این بود که پس از مدتی برایش آشکار شد که نظام حسنی مبارک برگشته و محمد مرسی بر حق بوده است. به گزارش رجانیوز، به نقل از پایگاه خبری فلسطین الآن، محمد البرادعی، مشاور مستعفی رئیس جمهوری […]

محمد البرادعی اعلام کرد که علت اصلی استعفای وی از منصبش به عنوان مشاور رئیس جمهور موقت مصر این بود که پس از مدتی برایش آشکار شد که نظام حسنی مبارک برگشته و محمد مرسی بر حق بوده است.

به گزارش رجانیوز، به نقل از پایگاه خبری فلسطین الآن، محمد البرادعی، مشاور مستعفی رئیس جمهوری مصر و رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: آنچه که علیه محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر رخ داد، در نتیجه وجود نظام ریشه داری بود که علیه وی توطئه چینی کرد و به دروغ بحران برق ومسائل دیگر را در دوره وی ایجاد کرد، اخوان المسلمین هم نه تنها به مرسی کمک نکردند، بلکه به نظام حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر کمک کردند تا طرح خود را با موفقیت اجرا کند.
به گزارش ایسنا، مشاور مستعفی رئیس جمهور مصر تصریح کرد: پاکسازی دستگاه قضایی باید اولین تصمیم محمد مرسی می‌بود، چرا که دستگاه قضایی پایه و اساس نظام است و باید مرسی یک دادگاه انقلابی ویژه تشکیل می‌داد تا نظام مبارک را محاکمه کند و نباید این اقدام آخرین تصمیم وی می‌بود.
وی عنوان داشت: دومین تصمیمی که مرسی باید اتخاذ می‌کرد، این بود که باید با مردم با شفافیت تعامل می‌کرد و تمام‌ نهادها را از اعضای نظام مبارک خالی می‌کرد، نه آنکه اعضای مورد اطمینان اخوان المسلمین و یا دوست‌دارانش را جایگزین آن‌ها می‌کرد.
رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان داشت: متاسفانه رخداد‌های اخیر مصر را می‌توان اینگونه به صورت خلاصه بیان کرد که نظام مبارک در ارتش، وزارت کشور، دستگاه قضایی، مطبوعات و اقتصاد ریشه دوانده است.
وی اظهار کرد: آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای عربی پیش بینی کردند که مرسی واخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری موفق می‌شوند، بنابراین توافق یافتند که به آن‌ها اجازه دهند که حکم را در دست بگیرند. اما با ایجاد بحران‌های دروغین برای سرنگونی مرسی برنامه‌ریزی کردند و توطئه‌هایی علیه وی چیدند و باید گفت که رخدادهای ۳۰ ژوئن از پیش برنامه‌ریزی شده بود.
البرادعی تصریح کرد: از نشست‌های محرمانه در شهر نصر و اموالی که برای تخریب نظام مرسی اختصاص داده می‌شد، آگاه بودم. برخی از مردم به دلیل بحران‌های ساختگی که در دوره مرسی رخ داد، در روز ۳۰ ژوئن به خیابان‌ها آمدند. باید این مسئله را بگویم که اخوان المسلمین با اتخاذ تصمیم‌های درست می‌توانست این طرح را ناکام بگذارد که این کار را نکرد.
وی گفت: براساس طرح نظام ریشه‌دار، پس از اینکه آن‌ها از اخوان المسلمین خلاص شدند و به دروغ اتهام‌هایی را به مرسی نسبت دادند، قاتلان انقلاب‌های ژانویه را نیز مبرا می‌کنند و سپس احزاب نور، سازندگی و توسعه و تمام احزاب دینی منحل خواهد شد.
بعد از کشتارهای میدان‌های رابعه العدویه و النهضه که بر اثر آن ۳۰۰۰ تن کشته شدند، البرادعی از منصبش به عنوان معاون رئیس جمهوری در امور روابط خارجه استعفا داد و نظام مصر وی را به خیانت بزرگ متهم کرد.